LAPPER AV SQUASH OG PARMESAN

SERVERT MED YOGHURTDRESSING, EN DÆSJ SYLTET RØDLØK OG EN FRISK GRØNN SALAT.
Hvis du kan tenke deg et måltid med bare litt protein, altså et vegetarisk 
alternativ i hverdagen, så er dette et velsmakende forslag.

De ble litt søte og små, ikke sant?

En dag da matlysten er så som så, og hvis der er noen matlyst, så er det for noe utenfor det som er vanlig på mitt kjøkken. 
En av de dagene fant jeg denne oppskriften fram fra det hemmelige oppskriftlageret jeg har. 
Ingrediensene var enten allerede i kjøkkenet, eller lette å få tak i. Det har jeg sagt til det kjedsommelige: Jeg elsker at mat er lett å lage og alt som skal være med i oppskriften er i nærmeste butikk.Det gjør meg lykkelig og denne dagen ble det lykke, lett å lage, god smak, og litt spennende.
Det ble lapper av squash og parmesan.

OPPSKRIFT til 2 personer
1 squash
1 sjalottløk
0,5 rød chili
1 kvast persille
0,5 dl revet parmesan
1 egg
smakløs olje til steking(raps el. solsikke)

Grovriv squashen på rivjern og legg i et dørslag i 10-15 min. Skvis så ut all vesken du klarer. Ta små porsjoner og med begge hender.
Finhakk sjalottløken, chilien og persillen. Rasp parmesan. Bland alt sammen og visp inn et egg helt til slutt.
Du former små baller og steker i varm olje. Klem ballene litt flate og stek 2-3 min på hver side.

Serveres med Yoghurtdressing som lages slik:
OPPSKRIFT
1 dl yoghurt naturell
2 ss olivenolje
1 kvast koriander
1 kvast mynte 
1 kvast persille
Havsalt etter ønske
pepper

Alt blandes og smakes til med salt og pepper. La stå i kjøleskap ca 1/2 t for at smaken skal sette seg.
Dette passet fint sammen med den lette syrligheten i syltede reddiker og rødløk. 


TIPS 1:Det er jo ingenting i veien for å servere den til kylling eller svinefileter, eller annen stekt mat.  
TIPS 2: la ikke squash røra stå, da begynner den å renne. Lag den akkurat før du begynner å steke. Squashen avgir mer væske hele tiden.
TIPS 3: Lag gjerne en dobbel porsjon. Kan med fordel spises dagen etter kald.
Klikk her


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?