SORBÈT IGJEN? JA, VI BLIR ALDRI LEI

DENNE GANGEN ER DET LIME OG ROSMARIN

Høres deilig friskt og sommerlig ut, og det var det og. Alle varianter av sjokolade  og krem føles litt for mye i sommervarmen. Ferske bær og frukt kan bli litt ensformig. Sorbèt derimot, det er tingen og med så mange variasjonsmuligheter.


Bare synet gir meg vann i munnen

Denne gangen blir det bare for voksne, altså den inneholder ikke barnevennlige saker.

Oppskrift
1,5 dl melis
1,5 dl vann
0,5 dl fersk rosmarin 
1,2 dl fersk presset sitronsaft
3 ss vodka

Kok sukkerlake, la det koke i ca 5 min, kjøl litt ned og tilsett finhakket rosmarin, dekk til og la det stå i ca 10 min til avkjøling. Sil bort bladene av rosmarin og tilsett sitron og vodka. Rør godt.
Alkohol er hemmeligheten bak myk sorbet, her brukte jeg vodka fordi den ikke har noen egen smak.
Nedfrysing: 
Ha massen over i en beholder og frys i ca 1/2 t, rør rundt med en gaffel eller noe som bryter opp ismassen. Frys videre og rør med jevne mellomrom til du skal servere. 
Dette er godt med litt fersk frukt etter smak og behag.
Tørre, sprø kjeks er og godt til.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?