KAMSKJELL PÅ EN PURÈ AV SELLERI OG FENIKKEL

EN HJERTESUKK FRA ET BARNEBARN


Hun sa det her engang i vår,"Jeg skulle ønske jeg fikk smakt kamskjell engang", sukk! 
Av alle ting kamskjell, kan du tenke deg? Hvilken mormor kan stå for sånt? Ikke denne mormora iallefall.
Når anledningen er der  ligger kamskjella på benken og tilbehøret forberedes.
Vi serverer til de voksne og når vi først er igang.
Hun stekte baconbiter, og choritzopølsebiter, mormor skrellet sellerirot, fenikkel og kokte til de var helt møre. 
Så moste vi grønnsakene til purè med stavmikser, sammen med sitronsaft, fløte, salt og pepper. Vi var nøye med å sile all kokevann fra.
En lett og enkel forrett

Tilslutt stekte jeg kamskjellene i det fettet som lå i stekepanna etter choritzopølsene. Litt rødlig, det satte fin farge på kamskjellene, ca 2 min på hver side.

Oppskrift sellerirotpurè

100 gr sellerirot
ca 80 gr fenikkel
0,5 dl fløte
revet skall av sitron
salt/pepper

Pastinakk eller persillerot alt kan brukes, vi tok det vi hadde.
Vi pyntet med choritzo, bacon og fenikkelkvaster, men det skulle vært ruccula for riktig smak.

Men barnebarnet var lykkelig og fornøyd både med utseende og smak. Dessuten lærte hun et og annet underveis, så da var jeg fornøyd.

Ikke uventet ble de andre voksne her i huset både imponert og fornøyd, især da vi bød på et glass rosè til.
For flere forretter, klikk her

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?