SAUS MED BLÅMUGGOST

DEN BRUKER JEG TIL KALVEKJØTT ELLER SVINEFILET

Skal man tilberede kjøtt som ikke har så altfor mye smak i seg selv, så står men jo fritt i valg av tilbehør. Kalv og svinefilet er eksempler på dette.
Kylling og, men denne sausen jeg har her gjør seg ikke ved siden av kylling.

Den var derimot den perfekte kombinasjonen med det kalvekjøttet jeg serverte da ei av døtrene startet ferien hos oss. 

Med skiver av kalvekjøtt er mulighetene nokså begrenset, men jeg marinerte dem først og så stekte jeg dem raskt på panna 3-4 min på hver side , slik at de ble rosa inni. De ble skjært i litt mindre skiver og
så servert med små bakte poteter, persillerot, selleri, grønnkål og gulrot.
Den gode sausen kom på toppen.





Oppskrift 
saus til ca 4 pers.
forslag 1

1-2 schalottløk
30 gr marg
2 ts hvetemel
1,5 dl buljong
ca 1 dl crème fraîch
40-50 gr blåmuggost
1 kn. odd cayennepepper

Finhakk løken og ha det i den smeltede margarinen. la det surre litt, men ikke bli brun. Rør inn hvetemel, spe med buljong, kok opp. Ha i crème fraîch, blåmuggost og krydder, mengden av både buljong og ost kan varieres etter smak og behag. Visp til osten har smeltet. Alt må koke opp tilslutt. 

Marinaden besto av: 
1 sitron 
2 fedd hvitløk 
2-3 ss olje

Bruk både saft og revet skall av sitronen og finhakk hvitløken. Ha kjøttet i minst 1 t. gjerne mer. En kjempegod marinade til kyllingbryst og.

Forslag 2
100 gr blåmugg ost
2 dl crême fraîch
1/2 dl buljong
1 kn.odd cayennepepper

Smelt osten i gryta og tilsett crème fraîch. Visp til osten har smeltet og du har en jevn konsistens. Tilsett buljong og pepper, smak og tilsett det du mener den trenger. La den koke litt, og spe om du syns den blir for tykk.
Klikk her for flere sauser.



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?