ERTERSUPPE KOKT PÅ LETTSALTET SVINEKNOKE

VÅRVÆRET OMBESTEMTE SEG OG MENNESKER OG PLANTER HUTRER. ET NORDISK TRADISJONELT VÅRVÆR FÅR MEG TIL Å TENKE PÅ TRADISJONELT VIS.

Når nettene igjen byr på -C, når sola blir borte og det regne og blåser, da er det godt med noe som varmer. På engelsk har de noe de kaller comfort-food. Vi kan kanskje kalle det trøstemat.
Det er ikke krevende å spise eller servere, det er lett å lage og så smaker det godt av barndom og gamle dager og kanskje en porsjon trygghet.

Du bruker kanskje ferdige poser med ertesuppe? Det smaker godt og er fint å ty til når tiden er knapp.
Her har jeg en oppskrift på hvordan man gjør dette på den gamle tradisjonelle måten.



Først legger du ertene i bløt over natten,


Svineknoke salt eller røkt,
Oppskrift:
250 gr gule erter
2 l vann
1 stk svineknoke
2 stk gulrøtter
1 stk sellerirot
1/4 stk purre
2 terninger grønnsaksbuljong

Knoken kokes i forkant i egen gryte, avkjøl og fjern skinn, ben og fett. 
Legg som sagt ertene i vann over natta, sil dette vannet fra og kok opp nytt vann med  ertene og buljongen. La det putre i ca 2 timer.
De siste 30 min tilsettes grønnsakene som er delt i terninger og det ferdigkokte kjøttet også delt i passe stykker.
Dette er en stor porsjon. Jeg fryser ned det tiloversblevne til en annen gang.
Server med flatbrød og kanskje et glass øl til.



Denne er til å kose seg med en regnværsdag.
Klikk her for flere supper.



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?