RIBBE RETT FØR PÅSKE???

JA, DET ER KANSKJE LIKE GREIT Å FÅ DEN UNNA FØR PÅSKE?
Det har seg slik at vi må tømme litt ut av den store fryseren vår. Det blir alltid liggende mat som fort kan bli dårlig smak på hvis de får være i fred for lange.
for tiden driver jeg et slikt lite prosjekt som jeg kaller "tøm fryseren". 
Det er de rareste ting som dukker opp, en liten bit ribbe. Passe til middag for to, men har vi egentlig lyst på juleribbesmaken nå?
Det tror jeg ikke. Ikke i det hele tatt, men jeg har en ide. 

Passe fordeling mellom kjøtt og fett

Oppskrift:
1 ribbe (størrelse er uvesentlig)
stjerneanis
fenikkelfrø
timian 
hvitløk
hel sort pepper
grovt havsalt

Når ribba er tint, ruter jeg den som vanlig. Timian, stjerneanis, fenikkelfrø hvitløk og pepper knuses i morteren og gnies inn i ribba på begge sider. 
Så legger jeg den på ei seng med grovt havsalt. Der får den ligge i 1-2 døgn før jeg tar den opp og steker den slik jeg vanligvis gjør.
Stekemåten min:
Forvarmet ovn 120 C
2 dl vann i stekeforma, legg ribba med svoren ned og dekk med aluminiumfolie. Etter 15-20 min taes ribba ut, legges på ei rist med svor opp og settes inn igjen, bruk samme form. 
Ovnen skal nå være forhånds oppvarmet  til 180-200 C.
Stek i ca 1 t, men sjekk underveis. Ovn og størrelse på ribba teller her. Hvis svoren ikke er sprø ennå, så kan du skru opp ovnen til 250 C og sette inn igjen. Da må den ikke slippes med øynene for da vil det skje fort at svoren blåser seg opp.
Værsågod, ei ribbe på vårparten som smaker annerledes.
Denne serverte jeg en fenikkelsalat og kokte poteter til.
Vær så god, og kos deg med måte.
Klikk her for mer

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?