BOLLER I STEKEOVN ELLER I FRITYR

DER JEG KOMMER FRA VAR DETTE FASTELAVENSBOLLER

Noen ganger ble de laget ganske små uten fyll. Da het de krummelurer. Det var ei helt annen slags røre
Det de alle hadde til felles var at de smakte aldeles fantastisk. For meg er hveteboller med krem bare å trekke på skuldrene av. 
Sånn blir det når du får det inn med morsmelka. Når jeg tenker meg om var det kanskje tantemelka(om man kan si det sånn).
Munnen flyter over av vann
Jeg har dessverre ikke tantes oppskrift lenger, men denne går like bra.

Oppskrift
2 ss smør
1/2 l lettmelk
2 egg
850 gr hvetemel
1 ts salt
1 ts vaniljesukker
100 gr sukker
2,4 ts tørrgjær
Evt. 1 l rapsolje til fritering

I STEKEOVN
Smelt smøret, ta kjelen av platen og hell i melken og rør inn eggene. rør alt det tørre sammen i en annen bolle. Det våte helles over det i tørre og arbeides sammen, for hånd el kjøkkenmaskin. Elt dette godt,gjerne i 15 min. Deigen skal være klissete. Dekk den til og la den heve i 1-2 t.
Hell deigen på en lett melet plate. Strekk eller kjevl ut til ca 1,5 cm tykkelse på leiv.
Stikk ut sirkler med et kjøkkenglass, størrelsen bestemmer du selv. Du kan og legge to sammen med syltetøy(bringebær el aprikos flyter ikke så mye ut.)
Legg dem så forsiktig på et bakepapir og la dem heve ca 30 min.
Disse kan så stekes i ovn 180 C i 10 min. Fukt dem varme med litt melk og rull dem i en bolle med sukker.

FRITERING
Varm opp raps-olje til 180 C. Ha maks to boller i gryte om gangen. Et minutt på hver side. Ha dem direkte i en skål med sukker mens de fremdeles er varme. Da er de og best å spise. 
Stekeovn, mindre kalorier, fritering muligens bedre smak.
Klikk her for flere oppskrifter



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?