POTETER, HVA GJORDE VI UTEN?

IKKE VET JEG, UANSETT SÅ DUKKER DE OPP I MANGE FORKLEDNINGER

Det fins utrolig mange muligheter for å variere den trauste norske poteten. Når man leser oppskrifter så ser man det.
Hvis man også prøver seg på utenlandske sorter, så vokser valgene dramatisk. 
Denne gangen valgte jeg søtpoteter, i Afrika kalles de maniok.


I startfasen
Søte som navnet sier og med en utrolig farge. De er en fryd å sette på bordet, men jeg synes nok ikke de passer til alt fordi de er så søte. 
Forrige dagen skulle vi slå oss løs med andebryst, og jeg laget søtpotetbåter stekt i andefett. For å dempe den søte smaken hadde jeg og i vanlig norsk potet Beate.


Bare synet gjorde oss lykkelig.
Gjett om det smakte... de hadde ei sprø karamellisert utside og en fluffy myk innside. Tenkte etterpå at de var en hel matrett alene servert med en salat. 

Oppskrift:
Kok opp vann med en knivsodd natron. Bruk hele, skrellede poteter(del i to hvis nødvendig)  ha potetene i, kok i 5 min.
Sil og tørr dem. Legg så i ildfast form med 1-2 dl andefett.  
Stek på 200 C til de er møre ca 20-30 min.
Himmel for en smak, mmmm.









Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?