ENTRECOTE

ET LEKKERT STYKKE KJØTT SOM PASSER TIL ¨Å STEKE BIFF AV

Av og til blir gjør den ellers så tålmodige husfaren litt opprør mot fisk,salater og kylling i alle varianter. Hans opprør består i å ytre et ønske om en blodig biff. 
Det ønsket lar seg oppfylle så snart kjøttdisken på nærbutikken(også kalt spiskammeret), har dette tilgjengelig.
Steke biff er en ferdighet jeg lærte tidlig på 70-tallet. Det er rart, men slike ferdigheter blir ikke borte. Skal ikke helt sammenligne det med å sykle, men noe ligger klar i automatikken.
Den ser jo lekker ut, da
Vi holder oss til tradisjonen med stekt løk, men bearnaise saus ble det ikke.
Det blir litt i meste laget. 
Hvordan jeg gjorde? Først svidde jeg den av, glovarm tørr panne og kjøttet brunes litt på begge sider for å lukke porer,vi snakker om sekunder her.
Så kan kjøttet hvile opptil en halv time hvis der passer.Løken skal jo brunes også. Den brunes på middels varme med et lite dryss sukker, for å hjelpe på bruningsprosessen.
Så skal biffene stekes på ikke for varm panne i 3-4 min. Da blir de medium rå. Først når biffen snus, krydrer jeg den siden som er opp. Ellers synes jeg krydret har lett for å brenne seg. Så skal side to stekes like lenge. Biff må passes på slik at den ikke brenner seg, og temperaturen reguleres hvis det er nødvendig.
Panna kokes ut med en liten skvett varmt vann slik at du får en velsmakende sjy. Da får du med deg rester av krydder og kjøttkraft.

Dette var min belønning til ham som har slitt med all snøen vi hadde før i vinter.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?