SJOKOLADEMOUSSE

ER EN AV DE MEST SMAKFULLE DESSERTENE SOM FINS

Den er myk og fyldig i munnen, ikke rart at denne er populær, dessuten er den lett å lage.
For å skille den fra alle andre sjokolade mousser, har denne også fått en karamellsaus.
I de fine glassene etter svigermor, de med litt for kort stett til å fungere som vinglass, ble det en riktig flott dessert visuelt og.
De glassene har etterhvert blitt veldig mye brukt til dessert og fungerer flott til det.
Svigermors glass til heder og verdighet

Det med karamellsaus var en god ide, men den fungerte ikke hos meg, dessverre. Ikke så rart kanskje, jeg gjorde som jeg ofte gjør, er litt unøyaktig med mål. Det kan av og til fungere, men sjelden med kaker og desserter. Dette vet jeg jo, burde jo også ha fulgt den kunnskapen.
Resultatet ble ikke saus, men på bunnen av glassene ble det rett og slett karamell.
Ikke særlig vellykket det. Etter middag sto jeg der da og prøvde å 
løsne en stor klump karamell i hvert glass.
Har allikevel tro på disse smakene sammen, karamell og sjokolade. 

Du vil kanskje vite hvordan det skal gjøres, ikke hva jeg gjorde?
Ok, her er oppskriften på

Karamellsaus til 8 personer
Sausen koker kanskje litt hardt?

1dl sukker
1 dl lys sirup
1,5 dl fløte
Bland dette og kok forsiktig i 10 min. Fordel dette i porsjonsskåler. La dette stå kjølig i minst 2 t, gjerne til neste dag.




Følger du denne oppskriften går det bra og du får en tykk, seig og god karamellsaus.


Sjokolademoussen.
Oppskrift 8 personer

150 gr sjokolade
2 dl kremfløte
2 eggeplommer

Smelt sjokoladen i vannbad og pisk fløten til krem. Rør inn eggeplommene 1 om gangen. Rør inn sjokoladen , la det bli striper mot hverandre, det er dekorativt.
Fint mønster
Fyll sjokoladeblandinga i glassene på toppen av sausen, pynt med bringebær og et mynteblad.
Dette kan du jo trygt lage dagen i forveien og ha klart til en flott middag uten å bli overveldet av arbeidsmengden.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?