GRATINERT POTETPURE

ENDA EN MÅTE Å GJØRE DEN NØDVENDIGE POTETEN TIL ET SPENNENDE FØLGE

Potet er veldig fin på bruke som følge til smaksrike matretter. Det er dessverre sånn at noen av oss er klar for variasjon, etter årtier med skrelte, kokte poteter. Ikke misforstå, poteten er uten tvil det viktigste råstoffet i vår nordiske husholdning, både ernæringsmessig og kulturelt. Men spennende er den vel ikke, så i vår husholdning er der en god del variasjon.
Det å gratinere potetmos har litt av denne ideen i seg.


Gyllen og lekker


Den blandingen jeg brukte her er delvis ideer fra andres kjøkken, delvis meg selv. Dette er slik jeg gjorde det her om dagen.

Oppskrift
6 poteter
1 tykk skive sellerirot
1 søtpotet
2 ss finhakket, stekt bacon
3-4 ss gressløk
40 gr smør
1-2 ss fløte
salt pepper
ost

Poteter og selleri skrelles og kokes i lettsaltet vann i 15-20 min. Dette moses godt for hånd. Smør og fløte haes i mens det ennå er så varmt som mulig.
Hvis du vil ha en kremaktig og luftig mos kan du bruke en stavmikser. Jeg liker den litt grovkornet massen. Ha i baconet og gressløken, krydre og ha over i ildfaste porsjonsformer, dryss over revet ost etter ønsker. Jeg brukte parmesan, mye smak, men smelter dårlig.

Uansett hva du serverer den til, så vil de som spiser synes de har fått et festmåltid.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?