FISKESUPPE EN EVIG VINNER.

TIDLIGERE I SOMMER VAR DET EI ANLEDNING MED GJESTER

Ei av døtrene og jeg slo oss løs over grytene. 

Det skulle være tre retter, det skulle være lettvint, vi ville tenke sommerlig, det skulle spises ute og de tre rettene måtte utfylle hverandre.

Dette var målsettingen da vi startet å tenke og å planlegge dagen før. 
Vi bestemte ganske fort at en aperitiff med fingermat, en times tid før hovedretten kom på bordet ville passe fint.
Den delen av måltidet er beskrevet i et eget innlegg. Hovedretten ble fiskesuppe. Fordi det kunne lages på forhånd og bare kokes opp med fiskebitene i like før servering. Dessuten er det veldig enkelt å servere.
Steinbiten og laksen dupper fornøyd
Fremgangsmåte:
Heldigvis hadde jeg frossen hjemmelaget fiskekraft, ca 6 dl. Dette var litt lite til 4 voksne mennesker, men rekeskall, finhakket Fenikkel og urter kokte friskt i 1 times tid, ble silt fra og tilsatt, så hadde vi nok. De ble ei vakker farve av rekeskallene.

Jeg finhakket så 3-4 sjalottløk glaserte dem i panna og blandet i 1ss hvetemel. Spedde litt med kraft slik at dette ble flytende og så helte jeg denne løk og melblandingen over i ei stor gryte hvor ca 2,5 l fiskekraft og de resterende grønnsaker skulle koke.
Grønnsakene jeg hadde oppi var mer fenikkel, chili, ingefær og 2-3 poteter. Mengden avhenger veldig på størrelsen, men og på hvor mye du vil de skal dominere.
Jeg kokte potetene til de moset seg, gulrøtter kom og oppi underveis, bare de er myke til servering. 
Du skjønner at å koke fiskesuppe hos meg er litt sånn "veien blir til mens du går". Den smaker aldri likt fra gang til gang. 
Det meste ble gjort ferdig tidlig på dagen, satt til side og kokt opp ca 30 min før vi spiste. Da først hadde jeg de små fiskebitene i. De må jo ikke koke mye. Jeg fant og fram noen safrankorn som jeg hadde i for fargens skyld på slutten.
Dette serverte vi med hvitvin, pariserloff, smør og aioli. Vi var et lykkelig gjeng.
Etterhvert måtte vi flytte inn på grunn av regn i sommernatta, så smuldre pai med rabarbra, jordbær og vaniljeis ble fortært inne i stua.
Den ser jo lekker ut.



Denne smuldrepaien har jeg oppskrift på i arkivet her.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?