NÅ HAR JEG LAGET OGSÅ DET, HOLLANDAISE. DET HADDE DU IKKE VENTET?

 BARE NAVNET BÆRER MED SEG EN SMAK AV LUKSUS, KONTINENTALE RETTER OG "FINE DINING."

Egg Benedikt, en frokost for dagdrømmene,  kokt kveite, ferske asparges også til å dyppe sprø deilige pommes frites i, passer faktisk og som dip til mange grønnsaker.

Det er jo litt av ei liste, men i dag skal min saus få følge et stykke ørret, litt agurksalat og en dasj rømme.

Kanskje det er litt rar at jeg ikke har prøvd denne før, noe som er så vanlig. Selvsagt har jeg spist Hollandaise før, men det har vært fra pose. Nå har jeg altså i min Corona-nedstengte situasjon fått en inspirasjon ti å være litt kreativ på kjøkkenet.

I dag ble det Hollandaise


Den lekre gule klatten, ellers var jo bildet temmelig dårlig


Oppskrift

200 gr smør

2 eggeplommer

2 ss vann

1/2 ts ferskpresset sitronsaft

salt

Smelt smøret og sett til side. Varm eggeplommer og vann i vannbad, slik: Fyll en stor gryte halv med vann, og sett en mindre gryte i den større. Bland eggeplommer og vann i den lille gryten. Varm opp vannet i den store gryten, men ikke la den koke. Rør hele tiden, til eggekremen begynner å tykne en anelse.

Løft den lille gryten fra vannbadet og varmen, og hell i det smeltede smøreti en tynn stråle under konstant og kraftig visping. Er du for rask her kan den skille seg. Smak til den kremete sausen med sitronsaft og salt.

Serveres umiddelbart, eller la den stå i romtemperatur til den skal spises. Så var det den viktige prøven....hvordan smakte det???

Jeg var kjempefornøyd, en myk mild smak med et hint av syre fra sitronsaften, mmmm. Denne kommer nok igjen.

TIPS FOR VARIASJON:

Du kan smaksette på andre måter, finhakkede urter eks.estragon, lett frest sjalottløk, trøffel.

Veldig spennende synes jeg, men den tradisjonelle får ei stjerne. 

Vil du lese oppskrifter på flere spennende sauser klikk på linken

 https://paakjokkenet.blogspot.com/search/label/SAUS

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?