INNHØSTING AV MARKENS GRØDE HAR VÆRT EN VIKTIG DEL AV LIVET MITT

OPPVOKST PÅ EN GÅRD, MIDT I EN POTETÅKER ELLER VAR DET GULRØTTER. DET HØRTE MED TIL ÅRETS SYKLUSER. 

Det var engang at på 70 tallet med ideer om sjølberging grep tak i alt og alle. Ideer som var gjennomgripende  overalt og gjennom alt av samfunnet.

Innhøsting av bær og frukt og grønnsaker var jo bare ett resultatene av det. Sying, strikking, veving og alt annet håndarbeid vi kunne komme på var hobbyene våre. Men alt kommer til en ende. Snipp, snapp, snute, nå er det eventyret ute 

Det eneste som er igjen av dette i mitt liv, er matlaging og 2. 3. hvert år å plukke Slåper.

Jeg finner disse sjeldenhetene på det naturvakre stedet som heter Mølen som er slutten av Vestfoldraet. 

I år var det mye av disse små plommene. Men jeg kan betro deg at de plukkes ikke uten med blod og tårer. Blod fordi det er et tornekjerr som hører hjemme i eventyret om Tornerose, tårer fordi det er steike vondt å kjempe seg fram til en liten avling.

De er jo vakre

Men tornene vises ikke på dette bildet, like greit. Det er nok at jrg og allr som har forsøkt å plukke dem kjenner til hvor fæle de er.

Det ble litt over en liter

Som en litt skadet og såret kriger hadde jeg oppmåling på kjøkkenbenken


Så skal de renses

Det er jo store fine bær som egentlig er plommer, de er lette å rense.

Wicipedia sier: Spiselig frukt av planten slåpetorn, prunus spinosa, type villplomme. Vokser vilt i kyststrøk langs Oslofjorden til Rogaland.

Så kommer vi til et hopp i fortellinga. På dette tidspunktet måtte plommene være plommer og så gikk jeg en tur på polet. Ca 60% sprit måtte jeg hente hjem for å starte høstens mest spennende prosjekt. Jeg lagde slåpelikør.


Nå er jeg klar som selvutnevnt prøvesmaker

Ca 2 måneder senere, jeg siler og heller den vakre burgunderrøde drikken over på ei flott flaske fra tidligere tider.(fin konjakk).

Det smaker fortreffelig og en stor dose selvkontroll må aktiveres, ellers er det borte før jeg får sukk for meg.

Klikk her for mer om slåper


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?