LØKSAUS MED PORTVIN OG BALSAMICO

JEG JAKTER AV OG TIL PÅ TILBEHØR TIL DET SOM EGENTLIG ER LITT VANLIG OG LITT HVERDAGSLIG

Jakten denne gangen var etter et eller annet av tilbehør til svinekjøtt. Jeg synes ofte svinekjøtt i alle fasonger blir litt smakløst hvis man ikke har gode smaker til. 
Et av eksemplene er svinefilet rullet i parmaskinke, et annet er grillskiver dekket med sterkt krydder.
Mitt løsning på dette, denne varme sommer ettermiddagen ble en løksaus.


Brun og lekker til svinekjøttet


OPPSKRIFT PÅ STERK LØKSAUS
3 rødløk i skiver
3 ss smør
1,5 dl balsamico
1,5 dl portvin
smak til med sukker, salt og pepper

Løkskivene surres i smøret over svak varme til de er myke og blanke. Hell over balsamico og portvin. la dette koke litt, smak så til med krydder.
Du kan bytte ut portvin med bare balsamico eller motsatt, bare portvin.
Hvis du lar vesken fordampe, så kan du spe med litt vann. Jeg kokte og ut pannen med vann.
Denne var en søt/syrlig løksaus som smakte oss fortreffelig. Til alt hell hadde jeg portvin i huset, det har kanskje ikke alle. 
Oppskriften kan med hell deles. Det er en stor porsjon.
Neste gang jeg har andebryst tenker jeg dette og er en saus som passer til.

Klikk her for flere oppskrifter på saus

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?