KALD MAT "NÅR SOMMARDAGEN LIGG UTOVER LANDET"

I FØLGE HALVDAN SIVERTSEN SÅ SKJER JO DET OG BÅDE HER OG DER.

Da trenger vi noe å spise som ikke er så varmt. Da smaker det for eksempel med roastbiff. Selvsagt kan du kjøpe i butikk, alt fins der. Men som alltid, det som kommer fra eget kjøkkenbenk smaker bedre.

Det du trenger er oksekjøtt av typen mørbrad, flatbiff eller ytrefilet. Personlig liker jeg best kjøttstykke uten at slakteren har hatt på nett, men for tiden får jeg det bare i Sverige.

På min kjøkkenbenk lå det altså et stort, magert stykke oksekjøtt. I gamle dager stekte jeg ganske ofte roastbiff, men nå er det så sjeldent at jeg ble litt utrygg. Jeg måtte lete fram et par oppskrifter fra andre for å se hva de  hadde gjort. Spesielt var jeg usikker på steketiden.
Det kjøttet jeg hadde kjøpt var en så lang bit at det måtte deles i to for å få plass på stekepanna. Men det var uproblematisk siden hver bit var mer enn stor nok til et måltid for oss to.
Ferdig krydret rett i panna

Margarin gir en bedre bruning enn smør når det gjelder kjøtt. Smør kan brenne fortere.


Om jeg så må si det selv, det kjøttet ble supert.


Oppskrift ca 4 personer
ca 1,6- 1,8 kg mørbrad
margarin
Salt og pepper
Steketermometer

Dryss et lag med salt og pepper på en bit matpapir. Rull kjøttet i denne krydderblandingen. Det skal ligge et lag med krydder på utsiden. Hvis du synes det ser mye ut, så husk at dette krydderet  skal gi smak til hele kjøttstykket.
Smelt margarin i stekepanna. Margarinen skal bruse og være på vei til å bli brun, da er det varmt nok. Så legger du kjøttet i. Poenget her er å få en fin, fast stekeskorpe. Du må passe på, for med høy varme går dette ganske fort.

Ta panna bort fra varmen, flytt kjøttet over på en ildfast form, stikk inn steketermometer, sett dette inn i forvarmet stekeovn 200 ℃, la det stå inne til termometeret viser 58-60 ℃. Du ser hvor rosa mitt kjøtt ble og jeg fulgte det.
Ønsker du mindre rosa, lar du termometeret stige til 60-65℃. 
Går termometeret  opp til 75-80℃ er kjøttet blitt grått innvendig og du har fått oksestek, som er noe annet.


Hva skal man så servere dette møre, lekre kjøttet sammen med da?
Valget er fritt, og smakene er forskjellig. Noen vil spise dette varmt med saus, poteter og grønnsaker, mens noen vil ha det til pålegg.
Vi spiser det med potetsalat, remulade eller pepperrotkrem. På bordet setter jeg og frem tynne ringer med rå rødløk, kapers og sylteagurk. Alle liker ikke alt, men da er det litt for enhver smak. '
Hvis man passer på tilbehøret så er faktisk roastbiff ganske mager mat. Hvis man spiser en enkel salat ved siden av og styrer seg med remulade og potetsalat, så tenker jeg at selv Grete Rodhe hadde vært fornøyd.

Et nydelig måltid ute på en av årets første noenlunde varme kvelder. Da maten var fortært, og sola forsvant, skyndte vi oss inn, for da ble det for kjølig til å kose seg ute.
Denne måten å steke roastbiffen på fant jeg hos Andreas Viestad som skriver matspalte i Dagbladet Magasinet. Kan ikke klare å finne opp kruttet hver gang vet du.
Klikk her for flere oppskrifter



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?