GJESTER, GJESTER, BESØK OG SLIK NOE

NOEN KOMMER FOR Å BLI OVER NATTEN, NOEN DRAR HJEM I NATTEMØRKET

I mitt liv er begge typene gjester ofte de samme personene. Noen ganger skal de både ha middag og frokost, andre ganger blir de i dagevis, eller bare stikker innom til lunsj.
Alle gleder jeg meg over å stelle for, og alle er jeg glad for å snakke med og å hilse  på.

Når våren har slått på lyset og varmen og vi ser alt det som ikke er blitt gjort i januar, februar kanskje og også i mars. Da starter den indre driven for å være noenlunde presentabel.

Denne gangen var det frys og kjøl som fikk oppmerksomheten. Det to tvillingene som fyller hele den ene veggen på mitt gamle kjøkken. De to som er hele basisen i mitt virke på matfronten.
Bortsett fra det som foregår i hodet mitt, det er nok alle glade for å ikke få for mye innsyn i. Bortsett fra det, så er kjøl og frys det viktigste hjelpemidlet på kjøkkenet.
De tar litt plass,

Påsken kan være høysesong for gjester og med ekstra fokus på matlaging.
Det er derfor ganske viktig å få gjort den jobben der er å av-ise fryseboksen og vaske kjøleskap.
Det er jo og en stor jobb. Den tar tid og det er litt sølete. Heldigvis har jeg støtteapparatet mitt, vaktmesteren også kalt ektemann som trår til. Når det gjelder av-ising av fryseskap er han uovertruffen. Han går på med krum rygg og stor selvtillit.

Isen blir borte. Det blir rent og tørt. Men den frosne maten må vurderes sorteres, og organiseres. Noe skal kastes,(heldigvis ikke mye), noe får vi et gledelig gjensyn med, og alt må ryddes og plasseres slik at det er lett å finne og praktisk å forholde seg til.
Forholde seg til er et stikkord. Det flotte med å sette fryseskapet på kjøkkenet er at jeg bruker det hele tida. Jeg forholder meg til å fryse ned mat og å ta opp matn ofte. I iallfall 1 gang om dag, ofte flere ganger henter jeg noe ut eller så legger jeg noe på plass. Hvis jeg er nøye med innpakkingen så har de fleste matvarer lang lagringstid i frysen. Jeg tenker 3-5 måneder, bær og slike ting enda lengere.
Kjøleskapet er stort og deilig. Viktig i de periodene den store, uryddige familien banker på døra. Det er nok min oppgave å holde orden i de hyllene.
Sånn det var det med denne mer hverdagslige saken, så er vi er klare for påsken 2017.
Andre innlegg som handler om "noe helt annet" finner du med å klikke her.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?