BOLINHOS DE BACALHAU

HVA ER DET NÅ EGENTLIG JEG SNAKKER OM?  PÅ GODT NORSK HETER DET KLIPPFISKBOLLER



Det er mange år siden jeg smakte dem første gang. På fiskebutikken "Fru Bergen" i Nedre Strandgate i Bergen. Min svigersønn tok meg med dit og tipset meg om den lekkerbisken det er. Og for en lekkerbisken det var. Små frityrstekte boller av fisk og "gud vet hva". De hadde en sprø overflate med et mykt og velsmakende indre. Det var tydelig at krydringen var av det sydlandske slaget. De hadde litt sting av chili. Der og da fikk jeg vite at disse bollene egentlig er portugisiske.
Sannsynligvis bare toppen av isfjellet av oppskrifter og bruksområder for vår klippfisk når den når sydligere breddegrader.
Høyt og hellig lovet jeg meg selv at en dag skulle jeg prøve å lage Bolinhos, finne ut hva det derre "gud vet hva" var, og den dagen kom i går 




Pent dandert, ferdig til fredagskos

Slik så mitt første forsøk ut. Mindre enn de fra Bergen, men passe størrelse til en munnfull.
Oppskrift.
  • 400 gr utvannet klippfisk
  • 400 gr mandelpotet
  • 1 liten finhakket løk
  • 12 fedd hvitløk
  • 2 ss finhakket frisk persille
  • 2 ts revet sitronskall
  • 1 stk egg
  • 12 ts salt
  • 12 ts pepper
  • 2 dl olje til steking 
Kok fisken i 5-8 min, avkjøl og plukk den i biter, fjern evt. ben og skinn. Kok potetene i usaltet vann til de er helt møre, mos dem og bland inn fisk, egg  løk, persille og sitronskall.
La dette arbeide noen minutter i en kjøkkenmaskin.
Smak til med sort pepper og salt. Form boller i den størrelsen du vil ha dem og stek dem i den varme oljen til de er gylne rundt hele. Ikke ha i mange boller om gangen, la dem renne av seg på husholdningspapir.

Varm oljen i en vid kjele. Oljen er varm nok når en brødbit blir brun i løpet av 30 sekunder.

Server klippfiskbollene varme som en liten selvstendig rett, eller som en av flere småretter.
Mitt tips er å ha i litt chilipulver, hvis du liker den heten.

Du kan bruke et stort variasjon av tilbehør. Jeg laget en liten salsa og noen salatblader bare for å få noe sprøtt og friskt.

Dipsaus 1
2 dl majones
2 dl asiatisk chilisaus 
½ sitron saften av
2 ss finhakket frisk persille
1 ts sukker    
12 ts salt
12 ts pepper

Rør sammen alle ingrediensene til sausen og smak eventuelt til med litt salt og pepper. Om sausen er for tykk, kan du justere konsistensen med litt vann.

Dipsaus 2
Chilimajones fås kjøpt på tube

Dipsaus 3
Hvitløksmajones(aioli)

Her kan du gå videre til klippfisk, klikk her
Eller dipsauser klikk her




Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?