SANDEFJORDSMØR ER LEKKERT TIL FISK

ENTEN DEN ER SALT ELLER FERSK, ENTEN DEN ER STEKT ELLER KOKT, GODT ER DET

Det er av og til at de mest selvsagte ting ramler borte fra planleggingen. Det er som om de faller liksom bare utenom og blir ikke lagt merke til.
Denne sausen er en av de selvsagte, åpenbare matrettene jeg skulle ha husket å skrive om for mange år siden. Det handler om hvor jeg bor og hvor ofte denne sausen blir nevnt i mitt nærvær.
Sandefjordsmør har en stor stjerne her i Søndre Vestfold og sikkert langt utenfor og.
Denne sausen har liksom alt. Utseende, konsistens, smak og enkelhet, en saus kan ikke be om mer....I grunnen hadde jeg vært glad til om det var meg som fikk en sånn attest.
mmmm

Oppskrift
SANDEFJORDSMØR
2 dl fløte/melk
150 gr smør
1/2 sitron saften av
1 ss hakket persille eller gressløk
salt og pepper


Kok fløten til sandefjordsmøret over middels høy varme uten lokk i ca. 5 minutter mens du passer på hele tiden slik at det ikke koker over.
Slå varmen ned på svak varme og visp inn smøret i små terninger. Sausen må ikke koke mens smøret vispes inn, da vil den skille seg.
Smak til med Sitronsaft, salt og hvit pepper og rør inn finhakket gressløk. Sausen må heller ikke koke når fløte og sitron er sammen.

For flere sauseoppskrifter klikk her

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?