DET ER VEL PÅ TIDE MED EN FISKEMIDDAG IGJEN?

DENNE ER MED KLIPPFISK SÅ DEN HEVER SEG KANSKJE LITT OVER EN VANLIG FISKEMIDDAG.

Ikke vet jeg, men det kommer vel litt an på hvor du bor og hvilken råstoffer du har tilgang på.
En vellykket tur til Nord-Vestlandet tidligere i vinter, gjorde meg til en lykkelig eier av flere kilo med klippfisk av beste kvalitet, rimelig var den og.
Den har nå hvilt i fryseboksen noen uker og når lysten på fisk dukker opp, dukker jeg inn i frysen på jakt etter godbiter.
Det forrige klippfisk måltidet var et forsøk på å gjenskape et restaurant-måltid av beste merke.
Denne gangen hadde jeg lyst til å gjøre det litt enklere, derfor hentet jeg fram et av mine mest brukte kjøkkengjenstander, en ildfast form.
Klippfisken var selvsagt delt opp i passe serveringsstykker før den kom i frysen.

Det som er viktig med å huske med klippfisk er at den er både saltet og tørket. Den er ikke spiselig som den er. Det tar to til tre døgn fra du legger den i vann, til du kan begynne å lage et måltid av den.

Hvis noe kan kalles slow food så er dette det. Her er et eksempel på at alt som får tid å utvikle seg langsomt, gir en belønningen i smak og matopplevelse som er helt spesiell.


Enkelt og godt på nyåret

Oppskrift
Ca 400 gr fisk(før den er utvannet)
1 liten fennikel
2-3 dl hvit saus(Bechamel)
Brødrasp

Vann fisken i 3 døgn i rikelig med vann. Husk å skift vann flere ganger under veis.
Smør en ildfast form og legg fiskebiter kutt fennikelen i skiver eller biter og legg dem med fisken i forma, hell over den hvite sausen, strø til slutt over litt brødrasp.
Settes i forvarmet stekeovn 170-180 C i ca 25 til 30 min.
Servert med kokte poteter og revne gulrøtter så ble hele(begge to) familien veldig fornøyd.
Dette er som du skjønner, veldig enkelt når du først har gitt deg tid til å vanne ut fisken,men gidder du ikke det så er fersk torsk eller sei gode alternativer.

Fisken blir og drøyere på denne måten. Det ble rester som fikk lov til å bli en Brandad.
Det ble en aura av upper-class over denne middagen.
Klikk her for mer klippfisk.
Klikk her for hvitsaus.
Klikk her for Brandad.



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?