SOYAMARINERT LAKS MED AVOCADO

I NÆRBUTTIKKEN MIN, MENY I SENTRUM I LARVIK, DER HAR DE ALLTID NOE INTERRESSANT SOM FÅR MIN FANTASI OG KREATIVITET TIL Å BLOMSTRE


I de siste ukene har jeg vært mest interessert i de hyllene som inneholder utstyr til sushi, sashami og maki. Disse rare japanske navnene som man ikke vet hva betyr. Kan ikke akkurat skryte på meg at jeg kan lage disse rettene, men jeg har begynt å prøve meg fram med smakskombinasjoner. Jeg utforsker de forskjellige smakene man kan få til. 


Her brukte jeg kjeks
Det er forskjellige måter, og min måte har nok ingenting med de eldgamle kunstene til japanske sushikokker å gjøre.
Dynket i soya

Det jeg har konsentrert meg om er å samle smakene som gjør ektemannen, (smakspanelet)og meg selv lykkelige.
Men det er noen minste felles multiplum som hører med. For eksempel rå fisk, soyasaus, Wasabi, syltet ingefær og gjerne fersk koriander. 



Dette er en variant som også smakte nydelig, de svømte i soyasaus

Dette er etter hvert blitt en av de aperitif- tilbehørene vi liker godt. Noen ganger laget selv og noen ganger bare kjøper vi ferdig.

Det fins så mange gode smaker som er å  få kjøpt at det er nesten litt merkelig at det ikke er mer populært.
Det er litt vanskelig å late som jeg kan nok om dette til å sette i gang med å formidle videre noe og kalle det oppskrift. La oss heller kalle dette en samling ideer med noen av mine erfaringer:

Oppskrift
Fersk ørret/lakseloin
sushiris
tang
Soyasaus
wasabi på tube
Sesamfrø, lyse el og mørke
Syltet ingefær
chilimajones
Aavocado

Fisken skal skråskjæres i tynne skiver, ser og at man kan lage små terninger.
Noen vil gjerne ha ris til for å lage ruller, men det har jeg ikke prøvd ennå.
Tang og slikt er jeg heller ikke kjent med.
Hvis du ser på bildene mine så ser du at jeg har kombinert med andre ting, tørre kjeks for eksempel.
Siden det er mange måter å servere dette på, så står du ganske fritt til å kombinere. Vi får huske at vi er ikke sushi-kokker.
Vær så god bare prøv, dette er av de nyere smakene jeg er blitt litt forelsket i dette.
Klikk her for flere fiskeoppskrifter

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?