DU HAR KANSKJE LURT PÅ HVORDAN KYLLINGLÅR BEST KAN BRUKES?

JA, JEG HAR IALLEFALL DET. MIN EVIGE NYSGJERRIGHET ETTER Å UTFORSKE NYE SMAKER DRIVER MEG.

Når jeg ikke lengere er klar for sitron med hvitløk, appelsin med ingefær, indisk og hva som ellers er tilgjengelig i mine egne oppskrifter, da begynner jeg å sjekke ut hva andre kokker byr på.

En av de kokkene jeg oftest kikker på er Lise Finckenhagen, og gjett om hun har fantastiske oppskrifter som alle kan lage.
Først må jeg si noe om kyllinglår som for tiden er noe av de billigste du kan kjøpe frosne i en av våre større butikkjeder. Jeg vet at svært mange kjøper svært dyre kyllingfileter, og sverger til det. Greit nok, men hvis smaken betyr noe så må man ha med ben og fett til alt kjøtt.
Siden smaken er forskjellig, så går det selvsagt an å bruke kyllingfileter i denne oppskriften. Det eneste du da må passe å endre er steketid og temperatur.
Da er det bare å hugge inn
Oppskrift 4personer

4 store kyllinglår

MARINADE
1 sitrongress
1 sjalottløk
2 ts sukker
1 ts knuste korianderfrø
1 ts knuste fenikkelfrø
1 ts gurkemeie
1 ts chilipulver
2 ts fiskesaus
Fjern de ytterste harde bladene på sitrongresset og finhakk den myke kjernen. Finhakk sjalottløken og alle ingrediensene til kryddermarinaden til en jevn masse med en stavmikser.
Gni kyllinglårene inn med dette og la det stå i minst 1 t. Legg dem i en passende langpanne med skinnsiden opp, pensle over med litt olje.
Stek lårene ved 200 C  i 45 min eller ti skinnet er sprøtt og kjøttet er gjennomstekt.
Lag sausen mens lårene stekes.

SATAYSAUS
2 sitrongress sjalottløk
2 hvitløk
1rød chili
50 g renset ingefær
En klype kanel
1 ts gurkemeie
1 ts knust fenikkel frø
1 ts knust spisskummen
2 ss tamarindpasta
blandet med 2 ss vann(kan erstattes med saften av en stor lime)
2 ,5 dl kokosmelk2 ss palmesukker(brunt sukker)
1 ss søt soya( kechap manis)
200n gr ristede og knuste peanøtter.

Fjern de ytterste harde bladene på sitrongresset og finhakk den myke kjernen. Finhakk sjalottløk, hvitløk og chili, Riv ingefæren på rivjern og bland alt sammen med en stavmikser. Tilsett kanelkoriander, fenikkel, spisskummen og gurkemeie, kjør alt sammen til en jevn masse. Varm 4 ss olje i en tykkbunnet kjele. Tilsett krydderpastaen og fres den under omrøring i 4-5 min på middels varme. Tamarind haes i og kokes opp under stadig omrøring. Tilsett så kokosmelk, la det småkoke under omrøring i ca 5 min. Ha i sukker, søt soya og halvparten av peanøttene, så lar du det småputre til det tykner. Spe med vann om den blir for tykk. Ha resten av peanøttene i rett før servering.

MANGOSALAT
1 Stor mango
1 rødløk
1 bunt koriander
1 rød chili
1 lime
Rens og skjær mangoen i jevne biter. Finsnitt chilien, finhakk korianderen og press limesaft over.

Kyllinglårene serverer du med sataysaus, mangosalat og agurk i pene biter. Dryss sprøstekt løk over og kok sjasminris til.
Denne kan virke innviklet, men har du alle ingrediensene og krydderet på plass, så kan du lage mye spennende mat senere. Du vet krydder varer ei stund i kjølige, mørke skap.
Klikk her for flere oppskrifter med spesielle krydder.
Eller her for mer kylling





Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?