PORTVINSSAUS

I DENNE FØRJULSTIDA HVOR TRADISJONENE SIER MÅTEHOLD, TILBAKEHOLDENHET MED MAT OG KOS. KANSKJE NOE LIGNENDE EI FASTETID?

I den kalde klare virkeligheten vi lever i så er det jo ikke slik lengere. Alle koser seg som best de kan hele tiden.
Vi og, og denne fredagskvelden besto den ekstra kosen i en smakfull, portvinssaus. Jeg trodde og tenkte at portvinssaus var noe eksklusivt og strålende vanskelig. Nesten bare servert på topp restauranter.
Der tok jeg feil. Jeg fant denne oppskriften og innså jeg at dette var helt innenfor det jeg kunne fikse på mitt eget kjøkken.
Starten var litt prosaisk. En gjennomgang av fryseboks avslørte at en del varer var mer enn klar for bruk. Dessuten er det jo slik at noe må ut før noe annet kommer inn. Relativt enkelt det derre.
Der sto jeg altså med litt kalvekjøtt som var ment til en Osso Bucco Italiensk gryterett), Ingen ville ha det, men det kjøttet er litt tørt og med en mild smak så noe jeg tenkte at noe smakfullt ville passe. Og den sausen sviktet ikke.
Litt av hvert på middagsbordet denne fredagen

Oppskrift på portvins saus
2 sjalottløk
½ dl portvin
4 dl kalvekraft(buljong)
50 gr smør
salt/pepper

Finhakk løken og fres den mykt i litt smør. Hell i portvinen og kok til alt er helt fordampet. Ha i kraft og kok inn til halvparten. Ta av kjelen og rør inn kalde biter av smør i sausen. Smak til med salt og pepper og server.
Obs: Sausen skal ikke koke etter at smøret er i, da skiller den seg.
Dette er å montere en saus på det proffe kokkespråket.
Som du skjønner så har denne sausen allikevel et lite snev av luksus. Uten mel og med masse smør... Ja, ja noe direkte fastetid har vi vel ikke her i huset.
Dette var en ganske stor porsjon, om et par dager skal jeg ha svinekoteletter. resten av sausen kommer til å passe til dem. Flott når man slipper å kaste mat.
Flere sauseoppskrifter finner du her.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?