DEILIG VARM OG STERK GLØGG

ER EN AV DE TRADISJONENE SOM ER INNFØRT OG SOM VI NORDMENN GLEDER OG HYGGER OSS MED.

Her i huset har den hatt litt usikker tilværelse. Ikke helt på plass som en tradisjon, men med et stort forbedringspotensial.
Vi liker gløgg, vi gleder oss når vi får det, men jeg har ikke helt knekt koden for selv å lage en skikkelig god gløgg.
Dette er årets forsøk. Utprøvd på en sønn og et tenåringsbarnebarn.
Gammel pynt kommer til nytte
Det gikk opp for meg at øverst i skapet, innerst bak julepynten, der sto noe bort glemt pynt. Ei gløgg-gryte med krus og brenner fra tidlig på 80-tallet. Det var sist jeg prøvde å få i gang gløgg som familietradisjon.
Det var litt morsomt å ta den fram fra glemselen og gi den en ny runde i familien.

Oppskrift
5 dl appelsinjuice
5 dl solbærsaft
3 ss honning
¼ ts malt anis
¼ ts malt nellik
½ ts koriander
10 stk nellikspiker
rosiner
Grovhakkede mandler uten skall
Så mye du synes passer. Man kan alltids etterfylle.

Kok saft og juice med krydder i ca 20 min. Sil bort krydder og ha i rosiner og mandler, la rosiner og mandler få stå i den varme gløggen. De avgir smak til drikken og blir litt mykgjort.
Om  det smakte den unge garde? Ja, det var tydelig at gløgg og hjemmebakte pepperkaker som var pyntet av tenåringen selv falt i smak. Og da er farmor også  veldig fornøyd.
Forskjellige drikker fins her
Oppskriften til pepperkakene finner du her



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?