LAMMERULLEN DATERT HØSTEN 2016

DEN HADDE JEG NESTEN GLEMT. UTROLIG NOK, DEN VAR SÅ STOR OG BLE SÅ VELLYKKET

Det var den rullen som var påskuddet for å dra til Vestlandet. Ikke at jeg trenger så mye påskudd, hele Bergen er jo full av barn barnebarn og svigerbarn. De er påskudd nok i seg selv.
Dattera hadde gjort innkjøp av kjøtt, rulleskinn, krydder, geleatinpulver og nett til å trekke på utsida. Det jeg kaller slagside, kaller vestlendingene altså rulleskinn. Det hun hadde kjøpt var stort, vi måtte først skjære ut noen ribbensbiter.
Den erfarne slakteren hadde anbefalt lammeskank som kjøtt til å fylle rullen med. Nytt for meg som trodde at lammebog var kjøttet å bruke. Små biter som man får til fårikålkjøtt har litt mye fett i seg, men kan brukes sammen med det andre.
Mors kunstferdige oppbinding
Bortsett fra at den er større enn noen jeg har laget tidligere, ca 25-30 cm. Diger!
Bortsett fra det, så har jeg gjort noen endringer fra tidligere.
  • brukte lammeskank i skiver som fyll
  • utelot løk
Se det ikke så mye, og ikke noe vanskelig.
Det som alltid er en vanskelig jobb, er å sy sammen denne kjøttrullen.
En annen vanskelighet er å få den surret på en ok måte. Heldigvis gikk jeg i lære hos min far, så når ferdigkjøpte nett viser seg ubrukelige så kan vi alltids stille opp med en og annen gammel kunnskap.
Årets ruller ble strålende, og rapportene fra vest sier, nå er de ferdig saltet, ferdig kokt, nedfryst og klar for julefeiring.
Hvordan var rullen fra 2014? klikk her mer lammekjøtt fins her 



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?