NÅ STÅR LANGTIDSSTEKT LAM FOR TUR. DET ER IKKE MYE MAT SOM GLEDER MEG MER.


DET HØSTLIGE LAMMEKJØTTET I ALLE FORMER OG FASONGER ER I ALLE BUTIKKER OG PÅ MANGE KJØKKEN

Får i kål, lammefrikasse', nordafrikansk lammegryte, lam på spyd, kjøttkaker av lam. Det er litt av ei liste, men den er jo slett ikke komplett. Lammekjøtt kan brukes til mye. Her i huset bruker vi det hele tiden på forskjellige måter, men i dag er jeg klar med et helt lammelår. Det er på tide å få leirgryta Rømertopf fram på benken.
Det er en måte å steke kjøttet på som gir alle smakene i kjøttet og det krydderet og de urtene/grønnsakene som er i gryta, en masse tid til å utvikle seg på.


Et herlig syn
Oppskrift
1,5 kg lammelår
½ sitron saften av
½ pastinakk
1 bit sellerirot
2 gulrøtter
! gul løk
1 hvitløk
1 kvist rosmarin
salt og pepper
olje til bruning


Først stikker jeg inn så mange hvitløkbåter(fedd) som jeg bare kan klare å plassere i låret. Jeg har en tynn, spiss kniv som jeg stikker hull i kjøttet med, for letter å komme til med hvitløken.
Deretter bruner jeg kjøttet på alle sider i en varm stekepanne. De grønnsakene jeg vil ha med, kuttes i grove biter og brunes også lett i pannen.
Dette er ikke nødvendig, det er for å få litt ekstra smak fra karamelliseringen med i gryta og videre inn i den skyen som blir til sist. Jeg lager jo saus av den.

De legges så i bunnen av gryta. Jeg salter og peprer rundt hele låret, legger det oppå grønnsakene, har over saft fra sitronen, legger på en kvist med rosmarin og legger tilslutt på lokket.


Dette setter jeg inn i kald ovn på nederste rille. Stekeovnen slåes på til ca
50-70 °C og det hele står i ro der i 4-til 5 t. Hvis du trenger mere tid, så kan den fortsette å stå slik lenge, om du holder temperaturen under 100°C.

Den siste timen før du skal servere, setter du varmen opp på 180 °C til 200 °C, Nå må du følge litt med, kanskje du vil ta lokket av og få mer brunfarge på, eller kanskje du ser at det blir  for tørt i gryta, da må du ha i litt lunkent vann ca 1-2 dl.
Dette kjøttet lar seg ikke skjære i tynne, fine skiver. Det faller fra benet slik at det mer blir det som kalles "pulled". Bare dratt av benet og delt i passe stykker til å forsyne seg med.
Denne måten å steke kjøtt på har jeg gjort i mange år. Den passer meg fint fordi jeg mener at dette smaker så utrolig mye bedre enn andre mer vanlige måter å ordne lammestek på.

Spørsmålet blir vel nå, hva spiste vi til?
Jo, jeg kokte poteter. Det satt jo to tradisjonsbundne menn i smakspanelet denne kvelden. Så laget jeg saus av skyen i bunnen av gryta, med kantarell og så laget en pure' av pastinakk og eple. Klikk HER
Det var en utrolig deilig middag.
Gjestene (smakspanelet) gikk inderlig fornøyde og glade fra bordet den kvelden.

Jeg har langtidsstekt før, oppskrifter på lam finnes HER

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?