SPANSK UTGAVE AV BRANDADE

ETTER ET BESØK PÅ EN FANTASTISK FISKEBUTIKK I BERGEN, BLIR MIN FORSTÅELSE AV FISKEBOLLER ALDRI DET SAMME.

Det jeg fikk der var små spanske frityrstekte fiskeboller. Siden jeg liker litt mat- detektivarbeid, så satte  jeg i gang og uten altfor mye trøbbel fant jeg noen fine oppskrifter på slike boller.
Jeg er litt forsiktig med frityrsteking, mye kalorier og litt farlig med den varme olja tenker jeg. Men av og til så må man bare gå utenfor komfortsonen sin.

Det som var veldig fascinerende var å oppdage at oppskriften på bollene og den franske Brandad hadde klare paralleller.
Disse bollene serveres med hvitløksmajones.

Deilig på Tapasbordet
Oppskrift

100 gr lettsaltet fisk eller utvannet klippfisk
100 gr kokte poteter
1-2 fedd hvitløk
finhakket persille el. gressløk
1 eggeplomme
1 ss hvetemel
Salt, cayenne, chili el vanlig pepper
Bland moste poteter, hvitløk, eggeplomme, mel og urter/krydder, ha den resede fisken i tilslutt og bland godt.

Så kan du forme små boller i hånda, legg dem i varm olje, stek i ca 2 min. Legg på tørkepapir.
Oljen er varm nok når det syder rundt en trepinne stukket nedi. Både raps og solsikke olje passer godt til dette.
Hvis du så tar deg tid til å lage hvitløksmajones, så lover jeg en himmelsk opplevelse.

Oppskrift på hvitløksmajones
2-3 fedd hvitløk
1 dl majones
saft av sitron
Finhakk hvitløk eller press den og blad inn i majonesen. Smak til med sitron.
Herlig, dette ligner ikke mye på nordnorske fiskeboller i hvit saus. Tror til og med at man kan si at de kommer till kort....... Åhh, den gjorde vondt.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?