BRANDADE KOMMER PÅ BORDET

OMIGJEN OG OMIGJEN, DET ER FORDI JEG ER SÅ GLAD I DET, MEN OGSÅ FORDI DET ER FLER HER I HUSET SOM LIKER DET.

Jeg må vel også innrømme at det og handler om noe så prosaisk som å bruke opp rester. Det høres jo ikke så fristende ut med restemat som mat med et fransk navn. Vi kjenner alle styrken og omdømmet til fransk mat.
Ikke uventet fant jeg ut at i Spania og Frankrike har de sin egen tradisjon på hvordan bruke  og drøye rester av klippfisk.
Men først til det helt hjemlige. Fredags ettermiddags rolige stund, der vi møtes til litt fingermat med noko attåt. 
Siden vi her i huset er en smule  frankofil, så heter det fredags aperitif her.
Litt av hvert på benken


De små ildfaste formene er fylt med denne pate/mousse/grateng som heter Brandade.

Oppskrift
100 gr lettsaltet torsk
3-4 melne poteter
ca 1 dl melk
1-2 hvitløksfedd
2-3 ss olje
gressløk eller bladpersille
Chilipepper, vanlig pepper el cayennepepper etter ønske
Smak før du har i mer salt.

Kok fisken i melk med hakket hvitløk, kok og skrell potetene. Ha alt i en hurtigmikser med melken, kjør til det er en fin puree, men ikke for lenge slik at potetene blir for seige. Spe med olje og smak til med krydder. Dette er nå klart til å spises rett på små kjeks eller til litt toast. Brandade er som en luksus- grateng.

Jeg fylte noen små ildfaste former, drysset griljermel og revet ost over, satte dem inn i ovnen på høy varme slik at osten smelter raskt. Slik blir de og deilige.
P.S.
Bruker du røkt kolje blir det noe helt annet og utrolig deilig det og.


Hvis du har lagt merke til den store biten av røkt laks som er på bildet, så skjønner du at der må ha vært noe mer denne fredagskvelden. Det kommer her

Oppskrift
Røkelaks i biter
creme fraich
gressløk
Ikke nødvendig å vite mengden på ingrediensene, du tilpasser det etter hvert.
Bland dette og legg det på små kjeks eller toast, nydelig.


På en jentekveld forleden fikk jeg servert noe lignende. Vertinna hadde brukt tykke skiver av agurk, ikke kjeks. Hun hadde variert innholdet litt mer enn jeg gjør, utrolig godt og smart tenkte jeg.
Klikk her for mer

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?