PIROGER KAN ALLE KLARE Å LAGE

DET ER SÅ GREIT AT TIL OG MED BARN KLARER DET

Nå er det mange år siden dette sto på hjemme-menyen her, men jeg hadde ikke glemt dem helt.
Et sted lagret på "harddisken" el husken min fantes de, og en kald februardag passet det fint å hente dem fram fra glemselen.

Klar for det meste

Dette passer fint matpakken. De smaker like godt kalde som varme, fyllet kan varieres og jeg tenker at dette er slikt man forer en gjeng voksende ungdommer på.
I denne oppskriften har jeg byttet ca halvparten av hvetemelet med sammalt hvete. Et mel hvor næringen ennå er beholdt.

Oppskrift på deig til ca 8 stk
180 gr grov sammalt hvete
120 gr hvetemel
1/2 pk vanlig gjær
1/4 salt
1,5 dl vann
1 egg
50 gr smør
egg til pensling 

Ha mel og salt i en bolle, smuldre inn gjæren. Tilsett lunkent smør/vann, ca 37 C, og egg. Elt dette godt. Dekk bollen med plast og la deigen heve på et lunt sted i ca 40 min.
Mens deigen hever kan du gjøre klar fyllet. Jeg valgte ei oppskrift på

KJØTTDEIGFYLL                                
1/2 gul løk
1 fedd hvitløk
3 vårløk
250 gr kjøttdeig
1 dl knuste tomater
150 gr fetaost
1-2 ts chilipulver
Olje
salt/pepper
Finhakk løk og ost, brun kjøttdeigen i panne og bland alt. Kjevle ut deigen, jeg laget emnene mine små og runde.
Fine hva?

Klem dem sammen med en gaffel, sett dem på bakepapir, etter hev i 10/15 minutter, pensle med egg og stek i ovn som er forvarmet til 200 C.
De trenger ca 20 minutter for å bli stekt gjennom.
Dette er både matpakke mat, men og den ultimate turmaten, kanskje noe å tenke på når vi planlegger en picknick til sommeren.



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?