SÅ VAR DET DE SMÅKAKENE DA

DET ER IKKE FØRSTE GANGEN JEG LAGER DISSE

Men det er første gangen jeg har hatt rosmarin og Chevre i deigen. Gjett om det ble ei smaksbombe.

Disse kakene er lette å lage og lette å få forskjellige smaker i.


Legg til bildetekst

 
  • som fyrstekake,
  • som paibunn,
  • som eplekake 


  • som enkle småkaker, tilsatt sitronskall og rosiner, da blir det eksklusive smaksbomber,
  • tilsatt mandler så blir det smakfulle småkaker,
  • tilsatt ost, et sprøtt tilbehør til supper og posteier,
  • tilsatt lavendel, en lekker sprø kake til is og sorbèt,
  • tilsatt rosmarin, igjen til supper og patèer,

  • Denne gangen blandet jeg altså inn Chevre og finhakket rosmarin og halverte sukkeret. Utrolig deilig, men vet ikke helt ennå hva jeg skal bruke dem til.


    Oppskrift:
    Mørdeig
    150 gr smør
    100 gr sukker
    250 gr hvetemel
    2 ts bakepulver
    2 eggeplommer
    3 ss vann
    Tilsett smak etter behag.

    Bland alt det tørre, smuldre kjøleskapkaldt smør el. marg.i. bland inn smakskomponentene, rør inn eggeplommer og vann til en sammenhengende deig. Ikke elt for mye, hvetemel gjør den fort seig. Legg i kjøleskap for å hvile minst en time. 
    Ikke jobb deigen for mye, kjevle den tynn og stikk ut med et glass el lign. Kjøl den av mellom hver utkjevling, blir den varm så blir den utrolig klissete.

    Er så artig å komme på noe nye smaker å prøve på. Yohoo.

    Kommentarer

    Populære innlegg fra denne bloggen

    ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

    KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

    MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?