RØDBETER OG CHEVRE SERVERT SOM SALAT

DE SMAKENE PASSER SÅ GODT SAMMEN

Etter noen dager og uker der gleden og interessen over matlaging forsvant litt for meg, så kjenner jeg at den er på vei tilbake. 
I går bare måtte jeg prøve å steke de sprø kjeksene med chevre og rosmarin i.
I dag inviterte jeg hele støtteapparatet til lunsj, en lun salat med chevre og rødbeter. Må jo bruke opp osten.

Siden hele støtteapparatet møtte opp, fikk vi en hyggelig samtale med diskusjon rundt fordeling av arbeidsoppgaver og ansvarsområder fram mot helgen. Kort sagt, han støvsuger stuer og gang, jeg tørker støv først og rydder etterpå. Jeg lager mat, han vasker opp. Vi var godt fornøyde med møtet og maten. Et gammelt jungel....nei kjøkken-ord er jo at veien til mannens hjerte går via magen. Er litt usikker på det, men han blir ganske medgjørlig når han ikke er sulten.
Så var der rødbeter og chevre.

En nydelig salat hele året



Oppskrift
  • 3 stk rødbeter, middels store
  • 100 gr chevre geitost
  • 2 ss honning
  • 2 stk ( kvister) fersk rosmarin
  • 1 stk salat (hjertesalael ruccula)
  • 3 ss solsikkefrø, ristet

Kok rødbetene møre først, avkjøl og skiv dem og legg i en ildfast form. Fordel chevren over rødbetene. Hell over litt honning.
Sett retten inn i ovnen på 200 grader i 10-15 min. se etter at osten har smeltet.
Pynt med ruccula el annen salat og ristede solsikkefrø.
Det er den særegne smaken av ost og rødbeter sammen som får støtteapparatet til å si :"Ok, nå setter jeg i gang." Tror jeg....

Nå har jeg en ide om å lage orange curd. Det blir en prosess av prøving og feiling, siden det er første gang. Har hørt at det skal smake så godt til mine sprø ost/rosmarinkjeks. Har jeg tatt fyr eller?

Klikk her for flere salatoppskrifter med chevre



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?