APPELSINCURD OG ERFARINGER MED DEN

HAR ALDRI PRØVD DET, SÅ NÅ HAR JEG LYST TIL Å FÅ TIL DET.


Mens jeg er i "flytsonen" på kjøkkenet, i gamle dager het det "å være i siget " el. " i farta". Nå for tiden er jeg altså i flytsonen, det høres litt magisk og utenomjordisk ut. Helt greit for meg, jeg skal bare lage curd som er en sort krem av egg, smør og appelsinsaft/sitronsaft.
Denne brukes blandet i krem til desserter, som pålegg eller annet man synes passer. Den smaker nemlig søtt, syrlig og friskt, med andre ord veldig godt.
Denne gangen har jeg tenkt å bruke den som basis til en dessert.


Det skal komme mer i de glassene
Oppskrift
2 stk appelsin, ca 2,5 dl saft og skall fra 1
1 stk stjerneanis
0,5 stk lime saften av
125 gr smør
2 dl sukker
3 stk egg sammenpisket

Ha appelsinsaft, skall og stjerneanis i en kjele og kok inn til ca. 1 dl. Tilsett saften av en halv lime. Bland alle ingrediensene i en ildfast bolle/stålbolle. Sett bollen over en kjele med vann, og hold temperaturen rett under kokepunktet (ikke la bollen komme i kontakt med vannet). Rør hele tiden til den tykner og har fått passe konsistens (ca. 20 minutter). Del smøret i mindre biter og rør det inn litt etter litt. Avkjøl og fyll på rene dessertglass.

Dette høres relativt greit ut, problemet mitt ble at det aldri stivnet i bollen. Finleste oppskriften og oppdaget at jeg hadde gjort en feil, jeg hadde brukt 4 egg. Var det det som forandret alt eller var det muligens det at det vannet kokte for mye? Prøvesmakingen fastslo at den smakte farlig godt, så jeg bestemte meg for å fylle den i glassene.

I løpet av natta stivnet curden allikevel i kjøleskapet. 
Gjestene kommer i kveld og jeg har ikke tid til å lage et nytt forsøk. Tiden vil vise om den henger sammen.
Skal servere den med en klatt creme fraish, et dryss nøtter og mine sprø kjeks med chevre og rosmarin.
Et litt nervøst eksperiment. Håper å lindre eventuelle usmaker med en deilig dessertvin, en Tokaje fra Ungarn.

Regner nesten med at her må jeg komme med en fortsettelse.



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?