POTETFONDANT

DET KAN IKKE SIES OFTE NOK: POTETER ER NÆRING, HELSE OG SMAK

Den er jo ikke til å komme utenom, men allikevel vil jeg altså ha variasjon over det temaet.
Hver gang jeg bytter poteten ut med forskjellige ting med tomme kalorier og masse karbohydrater, så tenker jeg ut en ny måte jeg kan bruke poteten på. Nei, det ble helt feil. Det er ikke jeg som tenker det ut. Jeg finner fram til det andre har tenkt. Der er jeg veldig god.

De surrer i vei
Til kokt torsk  passer kokte poteter, men hvis du har hvit fisk, hvit blomkålpure og hvite grønnsaker da trenger du noe med farge på tallerkenen, tenkte jeg. Derfor potetfondant.

Oppskrift
1 stor potet pr person
smør eller annet bacofett til steking
4 dl kyllingkraft
timian 
Skrell potetene og skjær ut en ca 4 cm bit på midten av poteten. Slik blir fondanten mest mulig jevn i størrelsen og bitene koker jevnt. Skalkene på enden koker du sammen med blomkål hvis du lager blomkålpuree.

Disse bitene steker du i panna slik at de får en god brun skorpe. Deretter legges de i kokende kyllingbuljong med timian i. Der koker de til de er møre før de serveres. Det er ikke sikker du noengang vil gå tilbake til vanlige poteter, så godt var det.

Klikk her for fler potetoppskrifter.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?