BLOMKÅLPURE TIL TORSKEMIDDAGEN


DER HAR DU SELSKAPSMAT HVOR ALLE BOKSER KRYSSES AV.

Så da middagsgjestene var invitert, skjønte jeg at det jeg aller helst ville servere i det middagsselskapet, var kokt torsk. 
Da jeg gikk skikkelig i tenkeboksen husket jeg at rotgrønnsaker Julienne hadde jeg prøvd før med hell, og at blomkålpure smakte godt til fisk ved en annen anledning. Derfor kombinerte jeg disse tingene og stekte litt bacon som ble drysset over.
Legg til bildetekst


Den store brune er potetfondant, tilsliutt drysset jeg over noebn grønne selskapserter for fargens skyld. Grønnsaker som heter Julienne, henspeiler bare på måte de er kuttet på. Små tynne lekre staver. De er sikker tynnere og lekrere hos profesjonelle, men dette er det jeg klarer.
Det smakte kjempegodt, og her kommer oppskriften på blomkålpureen.

1 blomkålhode
1-2 små poteter
70-80 gr smør
0,5 dl creme fraich
salt og pepper

Kok blomkål og poterer slik at de er helt møre, mos dette med stavmikser mens det er varmt, rør inn smøret, krydre med salt og pepper og rør inn creme fraich.
Trenger du å spe, kan en skvett helmelk være greit.

Denne pureen smakte veldig godt, og kan selvsagt brukes i mange andre sammenhenger.
Klikk her


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?