KLIPPFISKELSKER DET ER JEG

MEN HVA SÅ NÅR JEG SAMTIDIG ER GRUNDIG LEI AV TRADISJONELL BACALAO

Ja, da vet du jeg sliter litt, så da går startskuddet for jakten på den gode klippfiskmiddagen. 
Før jakten startet hadde jeg noen klare kriterier og noen begrensninger. Kanskje jeg skal forenkle det med å si: jeg tåler dårlig tomater, så mat med tomat har stort sett gått ut av mitt kosthold.
Sammen med fisk synes jeg tomatsmak og syre fra tomaten, tar over for all fiskesmak. Konsekvensene for meg er å finne oppskrifter på oppskrifter på feks klippfisk uten tomat og tomatpure.

Dette lover godt
Når man vet hvor man skal lete så er jakten ganske enkel. I magasinet "mat fra Norge" fant jeg en, den var lettlaget og smakte godt, midt i blinken.

Melkeposjert klippfisk Oppskrift til 4 pers
1 kg klippfisk
1,5 hvitløk
1 l melk

Vann fisken ut i 2-3 døgn. Bytt vann 2 ganger hvert døgn. Kok opp melk og hvitløk. Når melken har kokt opp, vent til temperaturen er på ca 80 C før fisken blir forsiktig lagt i. La fiskbitene trekke i 10 15 min, når de flaker seg er de ferdige.





Deretter kommer det viktige spørsmålet hva skal vi servere ved siden av denne dyre, lekre, delikate, luksusfisken?
Det er alltid et problem jeg grubler over.
Denne mosen er ikke av det vanlige hverdags salget, men den fisken har vel fortjent noe helt ekstra. Kan syrlig potetmos være en løsning? 

Oppskrift 

100 gr mandelpoteter
2 eggeplommer
1 ss dijonsennep
1 ss hvitvins eddik
ca 3 dl  50/50 fløte melk
1 ss creme fraich
2 ss olivenolje
ca 30 gr smør
salt

Hva gir du meg? Så flotte smaker sammen, det var helt uventet.
For flere oppskrifter, klikk her


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?