BAKTE GULRØTTER ER OGSÅ NOE FOR GRILLEN

DET ER INGEN HEMMELIGHET AT VI HER I HUSET ER DÅRLIGE GRILLERE,

Men det kan man jo gjøre noe med. Det første jeg tenker er at jeg må være litt kreativ når vi skal grille. For eksempel trenger jeg å variere tilbehøret, det må ikke være bare potetsalat med rømmedressing.
Derfor har jeg her to oppskrifter på super sunt tilbehør til grillmat. 
Den første er innbakte gulrøtter med ingefær og hvitløk.


Så er det bare å vente

Oppskrift
6 gulrøtter
2 ts finhakket hvitløk
2 ts finrevet ingefær
saften av 1/2 appelsin alt. sitron el lime
olje
honning
salt og pepper
frisk rosmarin el. persille

Smør et stort flak med aluminiumsfolie med olje eller en smørklatt. helt rene gulrøtterlegges på folien. Rør sammen hvitløk, ingefær,appelsin, olje og litt honning. hell blandingen over gulrøttenedryss over finhakkete urter. Pakk folien lufttett rundt, legg på grillen i rundt 20 min, litt avhengig av tykkelsen på gulrøttene.
Smakfullt, og lekkert som tilbehør til grillsmaken i både fisk og kjøtt. 
Jeg er og veldig fornøyd med grillmat som ikke brennes eller setter seg fast i rista.
Like før korianderen klippes i.

Den andre her er en relish, kjempegodt på pølser, karbonader og koteletter. Smaker ekstra godt ved siden av røkt mat.

Oppskrift
12 cherrytomater, finhakket
1 rød paprika, finhakket
1/4 rødløk, finhakket
1 fedd hvitløk, finhakket
4 vårløk, finsnittet
1/2 rød chili, finhakket
2 ss olivenolje
litt sitronsaft
1 knivsodd sukker
1 knivsodd salt
nykvernet sort pepper
finhakket fersk koriander

Tomatene bør få renne av litt saft på et papir først, men ellers kan alt blandes i en bolle. La det stå 30 min før det serveres slik at smakene kan sette seg.

Se der, verre var det ikke. Nå har jeg klart et par lure og sunne alternativer til alle de grillkvelder som måtte komme.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?