FISKEGRYTE MED EN ASIATISK VRI

HVA SERVERER MAN NÅR VOKSNE MENNESKER VIL MØTES FOR Å SNAKKE OG HYGGE SEG EN KJØLIG FORSOMMERKVELD?

Når man ikke har lyst til å bruke all verdens tid og penger på maten, når den skal være lett å servere, når den helst ikke skal flyte over av kalorier, men vi blir jo sultne og vi vil jo ha mat, vi vil jo ha smak og vi er jo veldig glad i sterk mat.
Denne søndagskvelden ble løsningen ei fiskegryte med asiatisk smak.
Kunne jeg ha brukt mer gurkemeie?

Man kan jo spørre om hvordan definerer jeg asiatiske smaker? For meg er det bruken av søtt, surt og sterke krydder som avgjør om den kan kalles asiatisk. Smaken av koriander er og avgjørende for meg.
Du får se på oppskrifta, kanskje prøve den, så skjønner du hva jeg mener.

Fiskegryte el suppe
Oppskrift til 4 prs.
5-600 gr renskåret fiskTorsk/sei/ørret/laks
3 gulrøtter
1 løk
1 liten fenikkel
4 poteter
1 ss revet fersk ingefær
2 fedd hvitløk
1 chili
1 stilk brokkoli
3-4 vårløk
1 pott med fersk koriander
1 boks kokosmelk
1/2 l fiskekraft(buljong)
ss soyasaus el fishsaus
1/2 ts gurkemeie
1/2 ts chilipulver
1/2 ts fenikkel frø 
1/2 ts korianderfrø
2 ts currypaste
lime saften av
salt pepper 
solsikke el rapsolje til steking.

Start med å kutte alle grønnsaker i ganske smale strimler el små terninger. Brokkolien i buketter og vårløken i ringer. Fisken i biter ca 3x3 cm. Alt legges til side hver for seg, for senere bruk. 
I en tørr og varm kjele har du alt av krydder, varmer mens du rører , dette går fort ca 1 min, skal lukte godt, ikke brent, så pass på. Sett ned varmen og helle i olje, currypaste og ha i løk og fenikkel. La dem mykne og varmes sakte , de trenger ikke å bli brun, bare glasert.
Ha i buljongen, kokosmelka, soyasaus, poteter og gulrøtter, revet ingefær, finhakket chili, finhakket hvitløk. 
På dette stadiet kan du sette gryta til side og vente til rett før måltidet før du koker opp. Kok i 15- 20 min, til grønnsakene er kokte. Rett før gryta er ferdig, har du i brokkolien og fiskebitene. De trenger ikke mer enn 3-5 min.
Smak til med limesaft, salt og pepper.
Når du er klar til å servere har du over finhakket vårløk og koriander. Sever med ferskt godt brød eller ris.
Denne oppskrifta er min, jeg har selvsagt hentet inspirasjon her og der, men sammensetningen er helt min egen. Derfor kan jeg si at alt av grønnsaker kan man velge inn eller ut. 
I etterklokskapens lys ser jeg at det burde vært stang selleri i oppskrifta og løken kan du ikke kutte ut. Mengdene er derimot helt ditt eget valg. Jeg ville servere ei gryte, alså mye fyll, lite saus. Det er ikke noe problem å gjøre den tynnere og servere som suppe. Hvis du har i mer buljong og kokosmelk må du smake slik at krydderet og balanserer. Du kan ha mer eller mindre av ingefær, curry og chili. Det er de tre som skaper varmen og styrken i maten. 

Dette var hittil en av sommerens høydare. Det dukker kanskje opp et spørsmål til,Hva mener jeg med enkel? Kanskje jeg synes den var enkel fordi jeg hadde alt jeg trengte i skuffer og skap. Kjøpte bare fisk, kokosmelk og fersk koriander.
Jeg håper du prøver, for denne var virkelig god. Jeg skal snart lage den igjen. Men nå i forbedret utgave med selleri.
Her finner du flere fiskeoppskrifter.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?