BRØD, VANLIG NORSK, GROVT HVERDAGSBRØD

SELV IKKE DET FÅR JEG TIL SLIK AT JEG BLIR FORNØYD

Brødbaking og jeg er ikke helt på vennskapelig fot. Det er ikke godt å si hvorfor, jeg har mine teorier, men de skal jeg ikke trøtte deg med. 
Det er mange år siden den aktiviteten ble lagt på hylla. Tanken var at verden er full av smakfulle, ordentlig, gode brød  laget av fagfolk. Så hvorfor skulle jeg prøve på noe som gav et mye dårligere resultat, hver gang? Det tenkte jeg. Dessuten spiser vi lite brødmat. Argumentene har stått i kø. Allikevel kjente jeg at nederlaget gnaget litt.
Derfor forsøker jeg av og til i all stillhet.
Mens jeg leste en avis, kom jeg overraskende over en oppskrift på grovt brød. 
Tiden er inne for et nytt forsøk, tenkte jeg.

Oppskrift
1 del Bløtlegging:
210 g sammalt rug, grov
125 gr lettkokt havregryn
4 dl vann

2 del Baking:
450 gr hvetemel
10 gr salt
25 gr fersk gjær
1 ss honning
1 dl kefir
Vann til pensling, havregryn el. sammalt rug til pynt.
Dag 1.
Rugmel og havregryn blandes med vannet i en bolle, bland godt og la stå i ca 1 t.
Bland så inn resten av ingridiensene, deigen skal være ganske løs. Trekk over plast og la stå i kjøleskap til neste dag.
Dag 2.
Del deigen i to emner og rull ut til brød. Pensle med vann og dryss over havregryn. Legg emnene i 1,5 liters smurte former. La dem heve på et lunt sted til de når dobbeøl størrelse. 
Forvarm ovnen til 220 C. Sett brødene på nederste rist og senk temperaturen til 200 C
Stek i ca 40 min.
De ble ikke engang penslet, oppgitt før de kom i ovnen.
Dette virker jo helt greit, men hva gjør man når deigen ikke ble "ganske løs"? Tvert om, den lignet  mer på sement!
Den var så hard at det var med nød og neppe jeg fikk blandet inn hvetemel, gjær, salt og honning.
De hevet seg nesten ikke, men jeg stekte dem, de kom ut av stekeovnen og så triste ut. Til min overraskelse smakte de veldig godt. 
Har nok gjordt en feil et eller annet sted. Umulig å vite hva, men min manglende evne til å være nøyaktig kan ha noe med dette å gjøre. 

Jeg gir meg ikke, det blir et nytt forsøk, før eller siden.

Klikk her for et nytt forsøk

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?