JEG PRØVER BISCOTTI, SOM FØR SAGT SMÅKAKER OG JEG... VI FINNER IKKE RIKTIG UT AV DET MED HVERANDRE

MEN DET VAR BARE TIL JEG BESTEMTE MEG FOR Å BRYTE DEN DÅRLIGE SIRKELEN

 Det første jeg gjorde var å bestemme meg for hvilken kake skal jeg bake. Så lette jeg rundt i egne oppskrifter, på nettet, prøvde å huske hvordan de smakte og så ut når andre har laget dem. Kort sagt jeg tok i bruk alt jeg rådde over av kunnskap og erfaring.

Den kaken jeg bestemte meg for, var den italienske biscotti. En tørr og hard kake som er ment å dyppe i kaffe eller vin før den spises.
Den oppskriften jeg fant fram til var amerikansk. 

De ser ikke så lekre ut her...du trodde kanskje det var brød?
De stekes jo i to omganger, den siste omgangen er mest for å tørke kakene.

Dette ser mye bedre ut
Biscotti
Amerikansk oppskrift
11/4 cup hvetemel
11/4 cup maisennamel
1/2 ts bakepulver
1/2 ts salt
6 ss usaltet romtemperert smør 
1 cup sukker
2 store egg
2 ts fersk presset appelsinsaft
1 ts revet appelsinskall
1 cup hakkede dadler
1 cup pistasj eller mandler
1 cup tørkede aprikos
1 ts malt anisfrø

Forvarm ovnen til 180 C og gjør klar ei stekebrett med bakepapir.
Bland alt det tørre, rør det godt sammen. Ha smør og sukker i en mikserbolle og pisk det luftig og hvitt. 
Ha i eggene 1 av gangen og rør godt mellom hvert egg. Rør inn appelsinskall og saft og så blander du forsiktig inn melblandingen, bare såvidt det blander seg. Tilslutt dadler, aprikos, pistasje/mandler og anis.

Legg deigen på stekebrettet, klapp det til med hender eller en slikkepott dyppet i vann til en litt flat pølse ca 17-18 cm. Hvis brettet ditt er for kort slik mitt var, så lager du to.
Stek midt i ovnen til de er faste , lett brunet og litt sprukket på overflaten. Uten varmevifte i ca 30 min, med ca 15-20 min.
Ta ut, kjøl i 15 min på rist. Legg dem på fjøl og skråskjær i 2 cm brede biter. 
Legg dem inn i ovnen igjen i ca 15 min legg den sideveis slik at de blir litt tørket og lett brunet på sidene.
De dadlene, anisfrøene og appelsinen gjorde virkelig susen. Disse var deilige, mye bedre enn de man får kjøpt.
Yess, jeg har klart det! En ny god småkakeoppskrift i arkivet.
Klikk her for flere småkaker.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?