OM SUNNE MATVANER OG DENSLAGS

JEG HAR FUNNET MIN MÅTE Å LEVE PÅ, DEN MÅTEN ER 5:2

Et program på NRK TV av og med den engelske legen, journalisten Michael Mosley sist vinter, fikk meg til å spisse ørene. Han analyserte grundige og store undersøkelser rundt diett og vekttap. Hvor mennesker mister mye i vekt og så går fort opp igjen. 
Han fortalte om en annen måte å gjøre dette på, nemlig 5:2 dietten.

Etterhvert vet alle noe om denne kostholdsendringen, så jeg skal ikke mase mer med det. Jeg kan bare snakke for meg selv og dele min erfaring. 
Etter 9 mnd og 8 kg vekttap, vet jeg at dette er en måte å leve på som passer meg. 
5:2 betyr at 5 dager i uka spiser du som normalt, og 2 dager nesten faster du. Jeg sier nesten for du skal spise litt, kvinner 500 kal og menn 600 kal.
De eneste reglene er: 

  • De to fastedagene skal ikke komme fortløpende. Ha minst en spisedag imellom. 
  • De to fastedagene kan og flyttes når det passer deg.

Da er det bare å se seg rundt etter oppskrifter vel?


Her er ikke mange kalorier
Dette er en av mine varme middager:

Taco-laks oppskrift for 2 personer.

300 gr laksefilet
1 pose taco-krydder eller 
1/2 dl oystersaus fra flaske
150 gr kinakål eller grønnkål
1 ss stekeolje
1/2 squash
1/2 gul eller rød paprika
4-6 små tomater
Noen ringer rødløk, persille eller andre smakfulle urter.
Nederste rille 200 C i ca 20 min

Legg laksefileten i ildfast form, dryss tacopulver over og stek den. 
Resten av grønnsakene hurtigstekes i varm stekepanne. Hvis du velger oystersaus, så kan den helles rett på tallerkenen.
Det er lurt å forberede alt før du starter å steke. Hvis du velger grønnkål(vanvittig sunn visstnok), smaker den best hvis den får et oppkok i ca 3-4 min.

Dette er et forslag, men hvordan du varierer grønnsakene er jo smak og behag. Det som er helt nødvendig er å veie og å telle kalorier fra tabell.(fins overalt på nettet). Dette er noe du bare trenger å gjøre i oppstartfasen. Når du har funnet det du liker og det du lett kan få tak i så er det jo klart. Drikk alt du kan. 

Noen gode tips fra en med erfaring.

  1. Spis langsomt. ikke se på tv, radio eller les underveis. Ha oppmerksomheten din på det du gjør.
  2. Fordel dine måltider utover dagen slik det passer deg. Du finner det ut etterhvert.
  3. Planlegg alltid. Å spise etter innskytelse er ødeleggende. Du mister kontroll
  4. Ha alltid et stort glass vann stående. Det er lettere å drikke mye hvis drikken har romtemperatur.
  5. Du blir sulten, men imorgen kan du jo spise vanlig. Husk det!
  6. Ikke belønn deg selv dagen etterpå med utskeielser, men hvis du gjør det så er ingen skade skjedd. Ny fastedag kommer jo.
Da er det bare å prøve, jeg er alltid på jakt etter gode oppskrifter så det er jo en mulighet at de dukker opp her.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?