HØST, EPLETID OG DE BAKTE EPLENE KOMMER FREM IGJEN

I HELGA HAR VI VÆRT ET STED HVOR SELVDYRKEDE EPLER FIKK EN VISS OPPMERKSOMHET

Siden dette stedet ligger godt nord for polarsirkelen, har de selvsagt all mulig grunn til å være imponert. Nå har jo mange ting endret seg i tidens løp. Ikke minst hvilke typer epletrær som fins og hvordan mulighetene for modning er.
Det er vel heller ikke uten betydning at sommeren 2014 har vært usedvanlig lang og usedvanlig varm også på de nordligste breddegrader. Klimaendringene har kanskje noen få fordeler.
Uansett, hva, hvordan og hvorfor så er jeg blitt inspirert til å finne fram noen deilige eplegode oppskrifter.



Dette lærte jeg å lage på et skolekjøkken engang i tida. Javel, så er det en eller to ingredienser som er kommet til i tidens løp, men det grunnleggende er der.
Forvarm Stekeovn til 180 C
Oppskrift
4 epler
40 gr smør
2 ss hakkede valnøtter
2 ss rosiner
80 gr brunt sukker
0,5 dl vann
1 ss rom
1 kanelstang
1,5 dl kremfløte+ noe til å piske til krem.

Fjern kjernene på eplene og legg dem i ei ildfast form. Bland sammen smør, nøtter, rosiner og halvparten av sukkeret i en bolle. Fordel blandingen i eplene.
Saus: 
Strø resten av sukkeret rundt eplene i formen, hell over vann og rom. Legg kanelstangen og i. Stek eplene i 35 min eller til de begynner å mykne. Ha kremfløte i formen og stek videre i 5 min. Legg eplene over på fat, ta kanelstangen ut av formen, og pisk sammen sausen til den er jevn og klumpfri. Hell over eplene. Server gjerne pisket krem til.
Den sausen.... jeg bare sier deg, himmelsk.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?