KJØTTBOLLER ER IKKE AKKURAT NOEN NYHET

MEN JEG HADDE LAMMEKJØTTDEIG I FRYSEN SOM MÅTTE REDDES.

Dessuten har jeg sett på Masterchef Australia. Der var en deltager som laget mange retter fra Midtøsten. De råstoffene som blir brukt i dette kjøkkenet tiltaler meg veldig. Det inspirerte meg også til å ville prøve noen av disse feks Tabbouleh. 
Jeg har allerede en god nordafrikansk lammegryte på mitt reportuar. Den dukker ofte opp i familiesammenhenger, oftere en fårikål. 
Siden jeg ville lage et helt måltid med kjøttboller av lammekjøtt i sentrum var det bare å begynne å lese oppskrifter fra forskjellige kilder. Hellstrøm hadde ei fin oppskrift, jeg brukte elementer derfra, på Godt.no fant jeg en annen. Dette ble, sammen med mine egne erfaringer til et herremåltid her på kjøkkenet. På en ellers regnfull og kjedelig tirsdag.

Menyen besto av små kjøttkaker av lammekjøtt, med Tabbouleh med rømmedressing.


Gjett om det smakte....

Oppskrift på kjøttkaker av lam

500 gr kjøttdeig
1 kokt potet
2 ss brødrasp i 
1 dl vann
2 dl melk
1 egg
2 ts salt
1/2 ts pepper
1 ts chilipulver
2 finhakkede hvitløk
1 finhakket løk
1 finhakket liten paprika
1 ts finhakket fersk rosmarin
1 liten dusk finhakket persille.

Ha brødraspet i 1 dl vann og la kjøkkenmaskinen jobbe med kjøttdeigen med salt i. Så har du det i kjøttdeigen, riv en kokt potet og la kjøkkenmaskinen blande alt. Så sper du forsiktig med melken, det er ikke sikkert du trenger alt.
Ha så i krydder, hvitløk, løk, paprika, rosmarin og persille. Hvis deigen er for fast kan du ha i egget, men like gjerne la være.

Oppskrift på Tabbouleh( en salat av bulgurhvete). Følg oppskriften på pakken,
til 300 gr hvete tilsetter du:
1 finhakket rød løk
1/2 agurk
2 tomater
1 bunt bladpersille(jeg brukte kruspersille)
1 bunt mynte
1 liten pakke rosiner
10 tørkede aprikoser
Olivenolje
saften av 1 sitron
Alt skal finhakkes og blandes i den ferdigkokte hveten. Tenker at dette passer fint å gjøre med couscous også.

Til dette serverte jeg en rømmedressing ved siden av.
Oppskrift
2 dl lettrømme
2 fedd finhakket hvitløk
1 ts kardemomme malt
1 ts spisskummin malt i morteren min
1/2 ts revet muskatnøtt
saft av 1/4 sitron
Salt og pepper
2-3 ss finhakket mynte

Det var det, som du ser på bildet så ble salaten fantastisk farverik og fristende. Ingenting smakte sterkt eller for fremmet. Smakene gikk så godt sammen. Denne har jeg alt fått en nybestilling på av smakspanelet, el oppvaskhjelpa el var det bakkemannskapet, også kalt ektemann.
Klikk her for mere lam

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?