HAVREKJEKS

NÅ NÅR PÅSKEN NÆRMER SEG, OG GJESTELISTA BEGYNNER Å BLI KLAR

Da skjønner jeg at det er best å starte forberedelsene. De som gjør det lettere å ha mange på besøk samtidig, de som lar meg få nyte samværet og selskapet. De forberedelsene som senker stress og uro hos meg.
Du vet hvordan det føles når du gir noen en kaffekopp, og du kjenner at noe å bite i hadde vært fint, men du har ingenting å by på.

Den følelsen vil jeg unngå med å forberede meg litt. 


Det første som skal i boks er Havrekjeks. De har jeg laget mange utgaver av, men det virker som om jeg alltid må finne noe nytt.
Det er en god start. Det kjennes til og med litt sunt ut hvis jeg sier det fort og tenker havregryn, havregryn, havregryn.
Hvis jeg leser oppskriften får jeg litt konsentrasjonsproblemer. Havregryn, havregryn, havregryn.

Oppskrift
3 dl havregryn lettkokte)
1 ss hvetemel
1 ts bakepulver
1 egg
1, 5 dl brunt sukker
100 gr smør
100 gr hvit sjokolade

Smelt hvit sjokolade og smør i vannbad, rør hele tiden, men få ikke vann i røren.
avkjøl blandingen og pisk inn sukker. Tilsett egg og pisk til det blir luftig. Vend inn havregryn, hvetemel og bakepulver med en slikkepott. La røra stå å svelle i minst 10 min eller gjerne 1 time før du steker. Kjeksene får en bedre konsistens.
Stek på 180 C varmluft. Legg bare 5 kjeks på plata med spiseskje.  1 i hvert hjørne og 1 i midten. De flyter utover, stek i 10 min eller til de blir gylne i kantene.
Avkjøl og tenk ikke for mye på sjokoladen, havregryn er sunt har jeg jo sagt.




Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?