PANERTE KYLLINGFILER

FØRST MÅ JEG BARE SI, JULEN ER IKKE OVER ENNÅ

Ikke i vår stue i alle fall. Juletreet glitrer, stearinlysene blafrer, røkelsen dufter og kosen er overveldende.
I sannhetens navn så har det vært en del indre stridigheter i toppledelsen av bedriften(familien ) rundt dette. En fraksjon mener at 12. Juledag er absolutt grensen, den andre mener at jula varer  egentlig helt til påske, men er villig til å gi seg ved 20 dager jul.
For å være kort, jeg vant. Det blir tjuende-dag jul.
Det jeg har gitt meg på er julemat. Er for lenge siden lei av alt som er fett, salt, lutet eller speket.
Da er vi endelig kommet fram til kyllingfiletene.
Se så lekre
Hvor mange fileter du bruker er likegyldig, jeg regner 1 liten pr. person.
Oppskrift
2 kyllingfileter tørkes godt
Sitronsaft
Finhakket basilikum
Revet parmesan
Skjær en lomme i siden av feilen og fyll den med basilikum/parmesan

Panering:
2 -3 Hvetemel
Salt /pepper
1 egg
Griljermel
3-4 ss olje til steking
Vend filetene i krydret hvetemel, dypp i egg og så i griljermel legg det så i ildfast form, klem saften av fersk sitron over.

Ha på godt med olje til steking.  Sett i stekeovnen på  200 C 15-20 min, til de er gylne og gjennomstekte.
Server med ris og en frisk salat.

En lettvint og god måte å bruke kyllingfileter på.
Jula varer helt til påske, men juletreet må vel ut om ei uke.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?