NÅR RIBBE OG PINNEKJØTT STÅR LANGT OPPI HALSEN

DA VAR DET DEILIG Å ROE NED MED EN FISKRETT.

Denne gangen, siden det "i mi bok", fremdeles var jul, da var kveite det naturlige valget og den ble fort handlet inn fra nærmeste matbutikk, også kalt "spiskammeret".
De to fiskeskivene veide tilsammen ca 500 gr, mer enn nok, siden det var bare for oss to.
Denne gangen varierte jeg litt både tilbehør og fremgangsmåte. 
Fisken ble fort brunet i stekepanna, så saltet og pepret jeg og lot fisken ligge å hvile til det andre var nesten ferdig.
Jeg kokte poteter, jeg laget en lett mos av sellerirot og forvellet tynt snittede purreringer og fenikkkelskiver. Etterpå fikk de kose seg i litt smør og ble smørdampet. Sitronsmør til å drislet over.
Eget rivjern til sitronen er lurt.




Skulle jeg ha pyntet med ei sitronskive?



Da potetene var kokte, satte jeg fiskestykkene inn i glovarm stekovn 250 C, høyt i ovnen, de var ferdige på 5-6 min.

Smakte det? Ja du kan spørre, selvsagt slo havets dronning, kveita til igjen og smakte vidunderlig.


Klikk her for mer.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?