DIP ELLER SAUS TIL VÅRRULLER ELLER NOE ANNET

HVIS DU ER LEI AV KUNSTIG SMAK, KJEMI OSV; OSV.

Uansett hva du vil dyppe, det er lurt å ha ha en saus å dyppe i, ikke sant? 
Det er en klok og dypsindig visdom...... eller ikke.


Hvis jeg holder meg unna tøysepratet og kommer til saken, så får du her oppskrifter på gode og gjennomprøvde dipsauser.
Den første jeg tenker på er avokadosausen Guacamole: 

OPPSKRIFTER:
  • Jeg starter med å mose 1 eller så mye avokado du vil ha. Den må være godt moden. Så hakker jeg et fedd hvitløk, blander dette med så mye rømme du og synes du trenger i avokadoen, smaker til med  litt salt og sitronsaft eller limesaft. Så er det litt lurt å gi den tid i kjøleskapet 1 times tid. 
Mens jeg er igang med sauser som er basert på rømme så er en ren hvitløksaus også god og lett å lage.

  • 1 beger rømme (bruk gjerne lett)
  • 2 ss naturell mykost (snøfrisk)
  • 1-2 finhakkede hvitløksfedd
  • 2 ss finhakkede urter. Her velger du etter hva bruken skal være. Forslag:
Dill, koriander oregano, alle disse skulle smake godt.

  
Så har jeg noen forslag til asiatisk smakende dressing eller dipsaus:
  • Kok opp
  • 1 chili uten frø finhakket 
  • 1 ss hvinvitseddik
  • 1 ss soyasaus, 
  • 1-2 ts fiskesaus
  • 1 ts brunsukker
  • 1-2 finhakkede hvitløkfedd
  • 2-3 ts limejuice
  • Avkjøl og ha i en raus kvast med koriander.
Hvis du liker litt østlige smaker, nam, nam.


Så trenger jeg en dip som er rask å lage og smaker sterkt og godt, den kommer her: 

  • 2 fedd hvitløk, finhakket, 
  • 2 ss limesaft
  • 2 ss hvitvinseddik, 
  • 2 ss fiskesaus
  • 1/2 ts salt, 
  • 1 ss sukker, 
  • 0,5 dl vann, 
  • 2 ss fersk koriander, 
Hos oss må vi og ha en sweet chilisause. Denne må kokes, og har du kokt den kan den selvsagt oppbevares mye lenger i kjøleskap. Her kommer den:
  • 1 boks hakkede tomater
  • 1 finhakket kinesisk hvitløk(4-6 fedd vanlig hvitløk)
  • 1/4 rød Chili (finhakket)
  • 2 ringer ananas i biter
  • 3-4 ss eple eddik (kan bruke vanlig eddik)
  • 1 ss brun sukker (eller 2, avhengig av hvor søt du ønsker den)
  • 2 ts ingefær pulver
  • 1 terning med kraft (grønnsak,okse, svin, kylling, du velger)
La det småkoke i 15 minutter. Smake til med salt og pepper. Ha i eventuelt mer eddik eller sukker, så du får den så sur eller søt du ønsker. 
Husk at sausen må være litt sterk og smakfull for at den skal sette smak på det du bruker den til, sannsynligvis kylling eller svinekjøtt.
Her finner du flere oppskrifter

Kommentarer

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?