BOKNAFISK HVA ER DET?

BARE NOE FOR DE INNVIDDE NORDLENDINGENE?

Ja, det tror jeg faktisk.Men jeg kan jo fortelle hva det er.
Stor, fin, hvit torsk, fisket i januar Lofoten eller Vesterålen, rengjort, skylt i sjøvann og tørket noen måneder i frisk, kald Nordlandsluft.
Da tar man ned en inntørket og stygg fisk, kutter den opp, vanligvis må du bruke sag for å få fiskebiter i vanlig størrelse. 
Smaksbomben skal så i vann et døgn, (den lukter litt som gammelost), før skinn og ben må renses av.
Den jobben skal jeg spare deg for å vite mer om, men det er en jobb. 
Endelig sitter jeg igjen med hvite fine fiskestykker på benken, klar til å lage mat av.
Fisken er der litt gjemt


Dette fins det ingen oppskrift på. Man bruker så mye man vil og liker av det man har.

Bruk  ildfast form og stekeovn på ca 180 C til 4 personer
4-5 store gode poteter i skiver
1 stor skive med sellerirot
2 løk i grove båter
2 rødbeter (Forhåndskokt) 
2 dl fiskebuljong
Klatter med smør eller stekemargarin
Hvitløk og timian
Salt og pepper
saft fra 1 sitron
Grønnsakene settes inn i stekeovnen først i 10 min, så taes forma ut og fiskebitene legges i alt stekes i ca 15 min til, eller til grønnsakene er møre.

Dette er min utgave av en svært tradisjonell matrett fra kysten av Nordland.
Skulle du noen gang få tilgang på denne himmelske råvaren så kast deg ut i det og smak.Den smaker så godt at du aldri kommer til å glemme det.
Klikk her for flere fiskeoppskrifter

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?