PANNACOTTA ER ALLE TIDERS

DEN MINNER MEG LITT OM GAMMELDAGS FLØTEPUDDING MED VARIERENDE SMAK

Alt etter hvilke muligheter det er i kokkens fantasi og kjøkkenskap.
Den variasjonsmuligheten med smaken synes jeg er veldig artig. Med fryseren full av bær av ulike typer er det bare å velge å vrake. 
Nå falt valget på blåbær.Til dette familieselskapet på denne søndagen ble det blå pudding.
Nei, jeg skal slutte å tøyse med panacottaen. Riktig laget er den litt mektig,geleskjelvende, fløyelsmyk og himmelsk på smak.



Har man først laget panacotta en gang, så starter man fort å setter man sitt eget preg på den. Dette er det jeg laget den søndagen 3 unge menn skulle spise hos oss.(en sønn og 2 tantebarn) 

Oppskrift:
1 vaniljestang
5 dl fløte
ca 3-4 ss sukker
1-2 dl blåbær
4 plater gelatin

Del vaniljestanga på lang, skrap ut frøene. Ha dette oppi en kjele sammen med bær, fløte og sukker. Pass på, blandingen må ikke koke, du kan trekke den en stund for å trekke ut smaken fra vaniljestange, og sukkeret må smelte.10-15 min. 
Sil blandingen og varm den forsiktig opp på nytt. Gelatinplatene bløtes og røres ut i fløteblandingen mens den ennå er god og varm.
Hell i 4 porsjonsglass og sett kjølig over natta.


Forslag til pynt:
ca 150 gr blåbær, frosne eller friske
1 lime, skall og saft
ca 3 ss sukker

Riv det grønne skallet av limen og press saften ut. Smak til med sukker,hell blandingen over bær og la det stå i 3-5 min.
Fordel de marinerte bæra på panacottaen før servering. dekorer med bringebær, som grønt, mynte el. estragon.
Grovhakkede pistasijenøtter passer og så godt til.
klikk her for med dessert.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?