FISKEKAKER MED POTET

I ET HVERT KJØKKEN OPPSTÅR SPØRSMÅLET, HVA GJØR VI MED RESTENE??

Og i enhver familie avsløres forskjellige meninger og holdninger.
For å sikre meg full komntroll og selvstendige avgjørelser, benytter jeg sjansen når vi to er alene og trenger noe mat.
Hva inneholdt kjøleskapet da?
Jo, to gode stykker med lettsaltet torsk, oppbevart i laken sin, og noen rester av kokt laks.
Dem renset jeg for skinn og ben og la i en bolle.
Så var det 4 kokte poteter av god størrelse. Skrelt og revet fikk fisken selskap i bollen sin. 
Deretter hadde jeg i ca 2 ss med ferdigkokte selskapserter,
Litt salt, pepper, most hvitløk, finhakket chili, persille og gressløk , tilslutt 1 egg.
Dette rørte jeg godt sammen, det så slik ut:
En mos med smak
Hvis jeg hadde vært skrudd slik sammen at frityrsteking kom av seg selv, så hadde det nok vært på sin plass nå.
Du kan rulle til kuler med griljermel og frityrsteke.
Det er imidlertid ikke det jeg gjør, jeg pannesteker.


De ser jo flotte ut
Det avgjørende spørsmålet er alltid. hvordan smakte det? Vel, de hadde kanskje ikke nådd bloggen hvis det var misklykket, eller hva?



Hvor lekkeret er ikke dette?
Servert med råkost, eller en annen salat er dette en lunsj for de viderekomne. Det beste er at vi alle kan lage vår egen vri, fisk og poteter og egg som bindemiddel.

Ingen ny oppfinnelse akkurat, har et minne om en målbevisst skolekjøkkenlærer(inne) i ei diffus fortid, som pediket om praktisk bruk av rester, som om ikke livene til alle etter krigen besto av nettop det?

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?