ANISBOLLENE BLE HENTET FRAM FRA GLEMSELEN

 DE VAR NESTEN GLEMT I VÅR FAMILIE
Enda mine barn nesten bokstavelig talt har vokst opp på dem, engang langt tilbake på 80-tallet.
Når nå neste generasjon trenger noe for å stagge sulten med på badestranda, slik at  badedagen ikke trenger avbrytes av lavt blodsukker og dertil tilhørende elendighet.
Da stiller mormor opp med anisboller. Drikke og frukt osv osv må mammaene sørge for selv. Kan ikke overta ansvaret helt.

Du vet anisboller er jo egentlig ikke noen heksekunst, hvetedeig tilsatt anisfrø bare.
Men jeg kan jo med litt omtanke gjøre det mye mere innviklet...og tror jeg ..bedre.

For det første setter jeg hvetedeigen dagen før på kald melk og i kjøleskap over natta.
Det blir en mye bedre heving og luftighet i deigen av det.
Så klapper jeg deigen ut til en tykk leiv, og skjærer ca 2 cm brede strimler som blir snurret.
En knute på venstre side

Fullført knute


Sleng den høyre enden over og inn i knuten, fest. Så dypper du knuten først i melk og så i perlesukker.
Slik ser dette ut




Ferdig produkt

Klar til steking
Noe ble med på stranda, noe ble hjemme hos oss som vil være i skyggen og resten legges i fryseboks til en senere anledning.                                     

Noe som det kan være lurt å vite om på forhånd er, for eksempel, anisfrøene kan godt legges i vann 1 t før bruk, ellers blir de fort veldig harde.
Det andre er at mine hvetedeiger inneholder lite sukker, derfor må der være sukker på utsiden og så til slutt, selvsagt trenger du ikke å lage snurrer, det er jo bare morsomt.
Mer hvetebakst, klikk her




Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

ANDELÅR SOM ER CONFITERTE, NOE AV DET BESTE JEG VET

KLIPPFISK ELLER TØRRFISK, VET DU EGENTLIG FORSKJELLEN?

MØRLEFSE MÅ MED, VI ER VEL I LEFSENES HJEMLAND?